Национален Форум
Вход Регистрирайте се Въпроси/Отговори Потребители Търсене Национален Форум


Кога и как се появява детската реч?

 
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » Проблеми, отглеждане, развитие и възпитание на децата от ранна/яслена детска възраст: 1-3 г.
Предишната тема :: Следващата тема  
Автор Съобщение
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Чет Яну 04, 2007 6:57 pm Заглавие: Кога и как се появява детската реч? Отговорете с цитат

Цитат:
Ивелина
Потребител:
Кога и как се появява детската реч?Как да се справим със заекването?Консултирали сме се с логопед,всичко е нормално,но когато детето иска да разкаже нещо вълнуващо го,то започва да заеква.


От въпросът Ви не става ясно на колко годинки е детето Ви?
Речта се овладява чрез механизма на имитацията. Източник за развитие на детската реч е възрастният, а това става чрез показване и словесно обозначаване на различни неща или съвместни действия между детето и възрастния. До появата на първата действителна дума /около 1г./ , развитието на езика преминава стадии на: гукане, артикулиране на определени звуци и лепет- артикулиране на срички. Всяко дете се ражда с вроденост да говори, но кога и как ще се научи да говори зависи от средата. Основните стадии в развитието на езика са: гукане/ 2 мес./, лепет /4-8 мес./, първи смислени думи/ 1г./, съчетания от две думи/ 1,6-2г./, прости изречения/ 3г./, сложни изречения и беседа/4г./, на 5г.детето използва всички устни форми на диалогични и монологични изказвания. Първо се появяват съобщителните изречения, след това подбудителните и накрая въпросителните.
Заекването е своеобразна тикова невроза, която се наблюдава у деца от предучилищна и училищна възраст. Не се дължи на аномалия на говорния апарат. Не е и наследствено, макар че може да го има и някой от възрастните вкъщи.Има и физиологично заекване у малките деца, у които мисълта изпреварва говора. То изчезва спонтанно, стига вие да не започнете да се карате на детето, дори да го наказвате.Заекването най-често настъпва внезапно след стресова ситуация. То се представя в два основни варианта: повтаряне на първата буква, например ''м-м-мама'', или на първата сричка - ''та-та-та-тати''. В други случаи детето вмъква между думите някакъв звук, като например ''а-а'' или ''уо'' и др. Интересно е, че заекващите деца пеят много добре и не заекват, когато ги помолите да говорят бавно. Обратно, когато са притеснени или на урок, заекват много повече.Заекването е лечимо. Лекарят ще ви даде съвети, възможно е да предпише успокояващо лекарство, но е препоръчително преди всичко консултация с логопед. Разберете се всички вкъщи да започнете да говорите по-бавно, помолете и детето да говори бавно. Като видите, че при бавен говор то не заеква, похвалете го. Никакви бележки за това, че не се старае да се бори с болестта си. Дори то трябва да бъде убедено, че това не е болестно състояние, а временно явление. Предпазвайте го от игри и занимания, в които има напрежение и буйни реакции. И нека често детето да чува: ''Браво". Само в тежките случаи ще се наложи детето да посещава логопедичен кабинет, където ще го включат в някоя група за обучение.
ПС:Още по темата за детската реч, потърсете в нашия сайт, раздел- статии. Вижте: http://www.moetodete.com/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=66
http://www.moetodete.com/content/view/218/2/lang,bg/
http://www.moetodete.com/content/view/218/66/1/1/
И един полезен линк: http://logoped.free.bg/catalogue.html

Цитат:
Д-р.Валерия Евтимова
Лекар:
За лечението на заекването и тиковете се прилага с голям успех и енерготерапията /развива и хармонизира мисловните процеси и подобрява функцията на артикулацията - движението на мускулите, които осъществяват говоренето/ и впоследствие ако проблема има нужда от нещо още се ползва логопед. Никакви лекарства! При децата даването на различни лекарства за мозъка е много вредно, защото те забавят умственото развитие на детето !



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com


Последната промяна е направена от Мариана на Сря Ное 26, 2008 7:17 pm; мнението е било променяно общо 3 пъти
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Пет Май 16, 2008 7:00 pm Заглавие: Как протича нормалното езиково развитие при децата? Отговорете с цитат

Как протича нормалното езиково развитие при децата?

Всяко дете има индивидуален темп на развитие в различните сфери на израстването (физически, интелектуално и т.н.). Специалистите, на база проведени множество изследвания с деца, определят средна норма на усвояване на езика. Тази условна периодизация ни позволява да знаем етапа, на който се намира детето и какво му предстои в овладяването на езика.
0 - 1 м.
-реагира на звуци и шумове
-притихва при повишаване на глас
2 - 3 м.
-гука
-изговаря някои гласни
-реагира на говор
4 - 6 м.
-гука с поредица от срички (лепет)
-експериментира с височината и силата на гласа си
7 - 9 м.
-разбира някои думи и прости инструкции, като се опира в по-голяма -степен на ситуацията и интонацията на възрастния
-увеличава речевите звукове
-изговаря "мама" или "тата"
10 - 12 м.
-разбира думите, независимо от интонацията и ситуацията
-разбира забраната "Не!"
-реагира на собственото си име
-изговаря една или повече думи
-имитира с вярна интонация говора на възрастните и по-сложни думи
-усвоени са говорните звукове [ А ], [ Ъ ], [ О ], [У], [ Е ], [ И ], [ П ], [ Б ], [ М ]
13 - 15 м.
-изговаря между 5 и 10 думи, предимно съществителни имена
-започва да развива ситуационна реч (една и съща дума може да има различен смисъл в зависимост от ситуацията и интонацията)
16 - 18 м.
-изпълнява прости инструкции
-изговаря 20 и повече думи
-свързва 2 думи в изречение
19 - 22 м.
-изговаря 50 думи
-употребява местоименията "аз и "мой"
2 - 2 1/2 г.
-отговаря с "Да" или "Не" на някои въпроси
-назовава предмети от ежедневието
-изговаря фрази и непълни изречения
-употребява предлози, множествено число, сегашно време на глаголите
отрицава с "Не" или "Няма"
-използва местоимението "Аз"
3 - 3 1/2г.
-усвоени са говорните звукове [ Т ], [ Д ], [ Н ], [ К ], [ Г ], [ Х ], [ Ь ], [ Ф ], [ В ]
-използва изречения от 3 - 4 думи;
-употребява притежателни местоимения, различни форми на въпроси, отрицание;
разбира въпросите "Защо?", "Чий?", "Колко?";
-обогатява активния си речник (предлози, съюзи, наречия, местоимения и т.н.);
-разбира и използва понятия за обобщение на класове от думи (плод, играчка, цвят, животно и т.н.);
-прави кратък разказ и описва любима играчка или важно за него събитие;
-правилно разпознава цветовете, формите и повечето опозиции (голямо малко, горе - долу, бързо - бавно, близко - далече и т.н.);
-все по-често успешно съгласува съществителни и прилагателни по род;
-използва рими;
-забелязва неправилния говор на други деца
3 1/2 - 4 г.
-назовава частите на предметите
-употребява умалителни и ласкави форми на думите
-забелязва, когато говори неправилно
-използва гласа си, за да пресъздаде различни типажи
4 - 6 г.
-усвояват се говорните звукове [ С ], [ З ], [ Ц ], [ Ш ], [ Ж ], [ Ч ], а в края на периода и звуковете [Р], [ Л ]
-усвоява различните глаголни времена, членуване и други граматични категории
-използва граматично завършени изречения
-разпознава хората по техните професии
-измисля свои думи
-отделя думи, различаващи се по 1 звук (бос - кос)
-определя звуковете в думата
-намира мястото на звука в думата по три позиции - начало, среда и край
-съставя разказ по картина или серия картини
-начало на вътрешната реч (планирано изказване)



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com


Последната промяна е направена от Мариана на Съб Юли 26, 2008 12:53 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Пет Май 16, 2008 7:08 pm Заглавие: Въпроси и отговори, свързани с развитието на говора при деца Отговорете с цитат

Въпроси и отговори, свързани с развитието на говора при децата:

Какво представлява езика?
- Езикът е код, който използваме, за да предаваме идеи или да изразяваме чувства, мисли, желания. Четенето, писането, речта - всички те са форми на употреба на езика.
Какво представлява речта?
- Речта е говоримата форма на езика.
Как децата научават правилата на речта?
- Децата научават езика и говора като слушат речта около тях и упражняват това, което чуват. Това, разбира се, не се научава изведнъж, а постепенно, през всички фази на развитие.
Как могат родителите да помогнат на децата си да се научат да говорят?
- Говорете на детето си. Четете му. Окуражавайте го да говори, но без да изисквате от него това. Направете говоренето забавно за детето.
Как да разбера дали говорното развитие на детето е нормалното за съответната възраст?
- Съществува т.нар. “очаквано говорно поведение” за всяка възраст. Така например на 1 годинка детето трябва да използва 1 или 2 думи, да следва прости инструкции (“Ела тук”) и да разбира елементарни въпроси (“Къде са ти обувките?”). На 2-3 години детето следва да е в състояние да съставя кратки изречения – от две-три думи и да може да изпълнява последователни инстукции (”Вземи топката и я постави върху масата”). Родителите също трябва да се научат да разбират детската реч през повечето време.
Всяко дете има собствена индивидуалност и се развива с различни темпове от очакваното. По-важното е, че детето показва непрекъснато говорното си израстване.
Кога е нужно да търсим помощ от професионалист?
- Не отлагайте! Никога не е рано да се помогне на детето, колкото и малко да е то. Ако има някакъв проблем, ранното диагностициране е от особено значение. Ако не съществува проблем – поне ще се освободите от безпокойството.
Влияят ли проблемите със слуха на говорното и езиково развитие?
-Да. Първите години от живота са особено важни за научаването на речта и езика. Дори слабата загуба на слуха може да окаже влияние на формирането на речта и да доведе до сериозни задръжки в развитието. Родителите трябва да са сигурни и да могат да получат, при необходимост, надеждно изследване, направено от специалист-аудиолог, особено ако има данни за инфекции на ухото, респираторни инфекции, алергии и др.
Има ли други физиологични причини за нарушението на говора?
- Има, но в голяма част от случаите говорното нарушение съществува без да е известна за това физиологична причина.
Какво може да бъде направено, за да се преодолее говорното нарушение?
- Говорният терапевт може да оцени степента на говорно развитие на детето, да определи и организира план за говорна терапия и да следва този план в индивидуални сесии или работа в малки групи. Можете да се обръщате за помощ към професионалисти, които имат магистърска или докторска степен по говорна терапия (логопедия).
Кога да потърсите логопедична помощ?
-Ако до тригодишна възраст :
* детето Ви не говори
Ако в предучилищна възраст детето Ви :
* има проблем с овладяването на цветовете
* не се ориентира в посоките ляво-дясно, горе-долу
* е несръчно и се затруднява да се облича само, да закопчава копчета, да връзва връзки
* не артикулира /произнася/ правилно, пропуска или заменя някои звукове - с, з, ц, ш, ж, ч, щ, р, л, к, г, т, д, в, ф
* се затруднява да изговаря многосрични думи - размества, пропуска или разменя сричките в думата
* не подрежда правилно думите в изречението
* се затруднява да разказва, спазвайки последователност
* говори с дрезгав, прекалено тих или писклив глас
* заеква
Ако в начална училищна възраст детето Ви :
* не се справя с овладяването на писането, четенето или смятането, въпреки че е достатъчно умно, понякога с прояви на хиперактивност с или без дефицит във вниманието
Източник: Американска Говорна Асоциация



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com


Последната промяна е направена от Мариана на Пет Май 16, 2008 7:25 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Пет Май 16, 2008 7:13 pm Заглавие: Защо някои деца не произнасят някои звуци? Отговорете с цитат

Приказка за Веселото Езиче или Защо някои деца не произнасят някои звуци?

Ако вашето дете има добър слух, достатъчен словесен запас, ако то правилно построява изречения и съгласува думите, ако речта му е отчетлива и отговаря на речевата норма за възрастта му, но произнася грешно някои звукове (един или няколко), вероятно има нарушение на произношението, обусловено от възрастта. Често това нарушение възниква от само себе си, с възрастта, но не винаги изчезва по същия начин. Ако забележите, че детето ви произнася грешно с, л, р или др, звук - не го поощрявайте, като му казвате, че е по-чаровно така. Речевия навик бързо се автоматизира и това затруднява корегирането му.

Приказка за Веселото Езиче или
Защо някои деца не произнасят някои звуци?


Понякога причината за грешното произношение е подражание на неправилна реч на обкръжаващите - не само възрастните, но и деца, връстници. Затова се опитайте да направите така, че детето ви да слуша често правилна реч - четете му на глас детски книжки, предлагайте му да слуша записи на приказки в изпълнение на професионални артисти... Особено важно е да следите при общуване с детето да се избягват "дюдюкания" и "бебешки говор". Често това е достатъчно, за да се преодолеят речевите нарушения, на детето не му се налага да научава бебешки думи, които след това не са му нужни, а и то се чувства по-добре, когато с него разговарят като с възрастен.
Причините за нарушено произношение могат да бъдат и слабост на мускулите на езика и устните или леко нарушение на координацията на движенията (трудности в постигане на орална поза, както и в постигане на целенасочени движения с устните и езика). За да разберете дали това е причината за говорните затруднения на детето ви, можете да му разкажете Приказката за Веселото Езиче и наблюдавайте как изпълнява упражненията. Добре е детето да се наблюдава в огледало, докато изпълнява упражненията. Ако все пак имате съмнения, препоръчително е да се консултирате със специалист - говорен терапевт (логопед), възможно най-бързо. Не забравяйте, че успеваемостта зависи най-вече от ранното диагностициране и корекция.

ПРИКАЗКА ЗА ВЕСЕЛОТО ЕЗИЧЕ

Имало едно време едно Весело Езиче. То било много игриво и палаво. А ти имаш ли езиче? Покажи го да видим какъв цвят има. Веселото Езиче си имало дом. Неговия дом бил много интересен. Кой е дома на езичето? Можеш ли да познаеш? Това е устата. За да не избяга Веселото Езиче, неговият дом бил винаги затворен. С какво се затваря този дом? С устните. Покажи ми къде са твоите устни? Виждаш ли ги в огледалото? Но освен едната врата, къщичката на Езичето си има и втора врата (можете да се усмихнете широко, за да се види как горните и долни зъби служат като преграда). Как се казва тази врата? Зъби. Покажи ми твоите зъбки. Погледни ги в огледалото.
Веднъж на Веселото Езиче му се приискало да погледне слънцето и да подиша малко чист въздух. За да излезе навън, трябало първо да се отвори едната врата. Покажи ми как се отваря. Да, точно така. И тя останала да постои малко отворена. Не затваряй първата врата, докато не ти кажа. (В норма детето може да задържи в това положение 5-6 секунди, без треперене и със симетрично изпънати устни). А сега да затворим първата врата. Пак да я отворим. Затваряме. (Повторете това упражнение 3-4 пъти. В норма движението се изпълнява с пълна амплитуда, леко, плавно и достатъчно бързо), Отворили се вратите в къщичката на Веселото Езиче и то изкочило навън. Но не излязло цялото, а предпазливо показало само своето връхче. Показало се и отново се скрило - навън му се сторило хладно.
В къщичката на Веселото Езиче има постелка, където то спи. Погледни го колко спокойно си спи. (Езика лежи в устната кухина спокойно, неподвижно). Нека и твоето езиче да поспи така спокойно. Не го събуждай, докато не ти кажа. (В норма 5-6 сек. детето задържа езика така, без да трепери и със симетрично разположени 2-те страни). Да затворим сега първо втората, а после и първата вратичка.
Нашето Езиче е много игриво, то обича да се весели, да подскача, а понякога достига дори до тавана. Тавана в къщичката на Веселото Езиче се нарича небце. Нека сега и твоето езиче да достигне до тавана и да поглади небцето. А нека сега езичето да докосне тавана и да постои за малко там. (Движението трябва да се изпълни само с езика, без спомагателни движения на устните и на долната челюст. Устата е широко отворена. Спокойно, без придържане, езика се задържа на върха за 5-6 секунди). После езичето се спуска надолу, после пак се докосва до небцето. Спуска се. Изкачва се... (Упражнението се повтаря няколко пъти. Детето трябва да намери правилното положение на езика, движението се изпълнява леко, бързо и с пълна амплитуда). Изморило се Езичето от толкова движение и отишло да спи. Нека да го оставим мъничко да си почине.
На следващия ден Езичето решило още веднъж да провери дали не е станало по-топло навън. Когато всички вратички се отворили, Езичето изкочило, погледнало наляво, надясно, нагоре, надолу. (Детето трябва да знае посоките на движение, за да открие нужното положение). Почувствало, че е станало още по-студено и се прибрало в къщичката си. Първо се затворила едната вратичка, а след това и другата.
Ето това е и цялата приказка за Веселото Езиче.
Причината за това вашето дете да не изговаря правилно някои звукове, може да бъде също така и недостатъчното развитие на т.нар. фонематичен слух. Това се изразява в затруднение да възприема слухово тънките различия между някои звукове в българския език, напр. п и б; т и д; с и з и др. Ето един начин, по който сами можете да проверите състоянието на фонематичния слух на детето. Поиграйте с него игра, която се казва "Ехо".

" ЕХО "

-Помниш ли когато бяхме с теб в гората и слушахме ехото? Хайде сега да поиграем на Ехо. Аз ще ти казвам нещо, а ти след мен ще повтаряш колкото можеш по-точно, все едно че си моето ехо. Повтаряй след мен!
Па - пя - па
Ла - ля - ла
Патето пляска и ясно кряска па-па-па-па.
(Проверява се способността за различаване на твърди и меки съгласни.)
То - до - то
Су - зу - су
Пях и бях, играх и смях се с тях.
(Проверява се способността за различаване на близки по звучене фонеми.)
Со - шо - со
Щи - чи - щи
Със сто щипки защипа стоножката своите сто чорапчета.
(Проверява се способността за различаване на "съскави" и "шушкави" съгласни)
Ра - ла
Лу - ру - лу
Рак - лак; лула - рула; колона - корона; цял - цяр
(Проверява се способността за различаване на звуковете "л" и "р")
Ако детето не може да повтори правилно и не изговаря някой звук, можете да подберете съответстващи картинки, играчки или предмети и да предложите на детето да показва къде има сак, къде рак, къде мак, къде лула, къде рула и т.н. След всичко това, вие вече сте тествали детето и може би сте определили причината за грешното произношение. Възможно е даже, да сте установили комплексна причина. Какво да направите след това? Разбира се, трябва да се обърнете към квалифициран говорен терапевт (логопед), който да потвърди вашите открития и заедно с него да опеделите най-добрия за вашето дете начин за работа. Ако сте достатъчно упорити и търпеливи, говорния терапевт ще ви даде насоки за работа в къщи и много скоро детето ви ще има говор, с който да се чувства добре във всякакви ситуации и изяви, които му предстоят.

Основни комуникативни нарушения, при които логопедът може да помогне:

* нарушения на артикулацията /произнасянето/ на звуковете, най-често с, з, ц, ш, ж, ч, щ, р, л, изопачаване на звукове, пропуски, замени /дислалия/
* нарушение на темпа и ритъма на речта /заекване, запъване/
* езикови нарушения /дисфазия на развитието/
* гласови нарушения /дисфония/
* специфични обучителни трудности при овладяване на писането, четенето и смятането /дислексия/
* различни по степен езиково-говорни нарушения при детска церебрална парализа
* езикови нарушения при интелектуална недостатъчност
* нарушения на тембъра и артикулацията вследствие на вродени цепки на небцето /ринолалия/
speech-center.hit.bg



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Сря Ное 26, 2008 7:19 pm Заглавие: Възможни причини детето още да не е проговорило Отговорете с цитат

Възможни причини детето още да не е проговорило

Забавеното развитие на говора е проблем, засягащ 3-10% от децата, който се среща 3-4 пъти по-често при момчета, отколкото при момичета. По- късното проговаряне може да се дължи на множество причини: нарушение в слуха; изоставане в психическото развитие; елективен мутизъм / когато детето отказва да говори при определени обстоятелства/; нарушения в артикулацията; аутизъм; недостатъчни говорни или емоционални стимули; научаване на 2 езика едновременно, когато родителите са разноезични и др, а може също така и да е вариант на нормалното развитие. Развитието на говора започва от първите месеци. През 2-3 месец значително се повишава възприемчивостта на детето към говора на другите. Появяват се по-ясни гласни и гърлени звуци. Детето започва да гука. В периода 3-6 месеца то вече гука продължително, започва да комбинира различни звуци, появяват се първите срички. Езиковата диференциация се проявява още в този период- звуците и сричките на европейските бебета се разлиачват от тези на китайските. Към 8 месечна възраст много от децата заповат да подражават на определени звукосъчетания. В периода 9-12 месеца децата започват да разбират говора на другите и към края на първата година често се появява първата осмислена дума. Във възрастта 1 ½ - 2 години повечето деца свързват 2 думи в изречение, а след 2 годишна възраст вече съставят фрази с повече думи. Тъй като нормалните граници за развитието на говора са широки, сравняването с други деца на същата възраст може да причини ненужни притеснения. При всички случаи е необходимо те да се споделят с лекуващия лекар. Консултация със специалист се налага, ако детето не произнася срички в края на първата година, ако не разбира прости команди на 18 месечна възраст, ако не е започнало да казва думички до 2 годишна възраст или да оформя прости изречения до 3 годинки, а също така и ако на 4-5 годишна възраст не успява да разкаже проста случка или история. Повод за тревога са и случаите, когато след 3 годишна възраст говорът на детето е все още неразбираем. Първоначалната оценка включва задължително определяне на цялостното психомоторно развитие на детето, както и изследване на слуха. По-нататъшните консултации и изследвания се прецизират при всеки индивидуален случай.
zdraveto.com



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:   
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » Проблеми, отглеждане, развитие и възпитание на децата от ранна/яслена детска възраст: 1-3 г. Часовете са според зоната GMT
Страница 1 от 1

 
Идете на:  
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


Google
 
Powered by moetodete.com © 2006- 2007 Моето Дете
Theme created by phpBBStyles.com | Themes Database
Translation by: Boby Dimitrov