Национален Форум
Вход Регистрирайте се Въпроси/Отговори Потребители Търсене Национален Форум


Домашно образование

 
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » Ученици
Предишната тема :: Следващата тема  
Автор Съобщение
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Пет Апр 09, 2010 9:24 am Заглавие: Домашно образование Отговорете с цитат

Какво е мнението ви за домашното образование т.е. децата да бъдат обучавани не в училище, а у дома?

Цитат:
Домашно образование

Напоследък в медиите и виртуалното пространство все повече се дискутира т. нар. домашно образование, а именно формата на образование на децата, при която единият или и двамата родители са изцяло въвлечени в този процес, а обучението се провежда в къщи. Това е вариант на образование, заобиколен от множество митове и погрешни схващания. Макар този метод да продължава да дава високи резултати както в академичен аспект, така и по отношение на социализацията с другите деца и реализацията в живота, много хора все още не виждат позитивните страни на тази система или имат субективно отношение относно нейната същност.
Възникване на домашното образование:
Домашното обучение е обучение по образователна програма извън училищната система и е съществувало винаги през вековете. По време на Средновековието образованието в Европа не е било задължително и този период е родил един от най-великите умове на човечеството, образовани в къщи. Същото важи и за Америка - след заселването на новия континент децата са били образовани в къщи основно от родителите си или от страна на частни учители. Според някои учени (д-р Реймънд Муур) периодът с незадължително образование бележи най-високо ниво на образованост на населението в САЩ!
Оказва се, че едни от най-великите лидери, изобретатели, предприемачи, атлети и гениални умове на човечеството са били образовани именно в къщи - ето някои от тях:
* Александър Велики (356-323) г. пр. Хр., обучаван от собствения си баща и под менторството на Аристотел;
* Жана Дарк (1412-1431 г.) - френска жена-лидер, един от най-великите военоначалници в историята, обучена в къщи от майка си;
* Леонардо Да Винчи (1452-1519 г.) - италиански художник и изобретател;
* Исаак Нютон (1643-1727 г.) - най-великият физик в историята
* Блез Паскал (1623-1662 г.) - французин, един от най-големите математици и философи, обучаван от баща си;
* Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791) - известен германски композитор, обучаван от баща си;
* Клара Бартън (1821-1912 г.) - създателка на американския Червен кръст;
* Александър Греъм Бел (1847-1922 г.) - откривател на телефона, обучен в къщи от глухата си майка;
* Пафнути Чебишев (1821-1894 г.) - един от най-големите руски математици;
* Дитрих Бонхофлър (1906-1945 г.) - немски християнски мислител и идеолог, убит от Хитлер заради това, че говорел и проповядвал открито срещу него;
* Томас Едисон (1804-1896 г.) Майка му го извежда извън училищната система на 7-годишна възраст и започва да го обучава у дома, след като е бил обявен за безнадежно глупав от своя учител; най-плодовития откривател в историята.
* Чарлз Дикенс - известен английски писател;
* Уинстън Чърчил (1874-1965 г.) - най-великият политик на 20 век;
* генерал Дъглас МакАртур - водещ американски генерал на 20-век, обучаван в къщи от майка си;
* Андрю Карнеги (1835-1919 г.) - известен американски бизнесмен и филантроп;
* Фердинанд Порше (1875-1951 г.) - германски конструктор, създател на автомобила Порше;
* редица американски президенти, мислители и лидери - Томас Джеферсън, Джеймс Монро, Ейбрахам Линкълн, Джон Адамс Бенджамин Франклин, Джордж Вашингтон, Джеймс Мадисън, Патрик Хенри, Франклин Рузвелт, Теодор Рузвелт, Марк Твен, Джордж Бърнанд Шоу, Франк Райт и мн. др.
Съвременното движение за домашно училище възникнало през 60-те години на 20 век в Америка, като скоро след това почти изчезнало и било възродено през 70-те години. Отправната точка било решението за премахването на молитвата от държавните училища. Това решение запалило искрата на движение за домашно обучение, макар по онова време то да било незаконно в 45 щата. Законите бавно се променяли и до 1993 година всичките 50 щата (Neal, 2006) признали правото на родителите да обучават децата си в къщи. Все повече хора започнали да виждат ползите от това обучение и броят на практикуващите го продължава да нараства, а докладите по образованието на държавния департамент на САЩ сочат, че броят на учениците, получаващи образованието си в къщи се е увеличил от 850 000 през 1999 г. на 1,1 милиона през 2003 г. (Fagan, 2007)
Идеята започва да придобива все по-голяма популярност и да се развива непрекъснато. Въпреки първоначалната съпротива от страна на държавните власти в Съединените Щати, днес това е най-динамичното образователно движение в страната, което продължава да расте с 15% годишно. То набира скорост и в други страни, като Канада, Австралия, Франция, Мексико, Южна Африка, Англия, почти цяла Източна Европа и много други, включително Русия.
Причини за домашното обучение:
Мариет Улрих (2008) дава много добро описание на причините, поради които много семейства днес избират да образоват сами децата си. Макар насилието в училище да е един от водещите фактори при избора на тази система, съществуват и много други причини за това. Статистиката сочи, че 31,2% от родителите обучаващи децата си у дома казват, че "загрижеността им относно училищната среда" е била основната причина в полза на домашното обучение, докато 16,5% са заявили като причина "неудовлетворението си от академичната подготовка в училищата", 29,8 % са казали, че "желаят да дадат религиозно и морално обучение" на децата си, 6,5% са изтъкнали като причина това, че "детето им има специфични физически или психични здравословни проблеми", 7,2% - че "детето им има други специфични нужди", а 8,8% посочват "други причини" (Fagan, 2007).
Академични постижения на учениците, обучавани у дома:
Интересно е как хората правят предварителни заключения по отношение на домашното училище преди да са се запознали с фактите. Някога децата обучавани у дома в Америка са били от "семейства на бели, от средната класа или на религиозни общности", но вече не се ограничават само до тях (Greene & Greene, 2007, стр. 1). През последните години рязко е нараснал броят на децата от афро-американски произход, които се обучават в къщи ("Black", 2006, стр. 1). Според проучването "Техните силни страни: американски деца, обучавани вкъщи" резултатите при децата, обучаващи се в къщи не показвали значителни различия въз основа на тяхната раса или малцинствена принадлежност – при всички тях (бели ученици и представители на малцинствата) резултатите в 12 клас били около 87% (Klicka, 2006, стр. 1)! Съвсем различна е ситуацията при държавните училища, където се наблюдава дълбок контраст между постиженията на осмокласниците – при белите ученици те са 57%, докато при чернокожите и испаноговорящите – 28% по отношение способностите за четене (Klicka, 2006, стр. 1).
Статистиката говори благоприятно не само за ученици от малцинствата, обучавани в къщи, но и за всички ученици, без значение от демографията им. Посоченото по-горе проучване завършено през 1997 г. включвало 5 402 такива деца и потвърдило, че средните резултати на обучаващите се у дома са били по-високи “с около 30-37% по всички предмети” от тези на децата в държавните училища (Klicka, 2006, стр. 1).
Домашно-обучаваните ученици следват паралелно своите връстници от държавното училище. Около две-трети продължават образованието си, а една трета постъпва директно на работа (Brian Ray, Strengths of Their Own – Home Schoolers Across America, NHERI, 1997).
Освен отличните резултати на стандартизираните тестове, поради гъвкавата природа на домашното обучение средно-статистическият ученик, обучаван в къщи, има възможността да се дипломира на 16-годишна възраст и да отиде в колеж (Neal, 2006, стр. 2). Направени са проучвания, за да се сравни обстановката при домашното обучение с тази в държавното училище по отношение на разстройствата като дефицит на вниманието и хиперактивност. Те са показали, че родителите, обучаващи децата си у дома, са осигурили повече време "ангажирано с академична работа" в сравнение с държавното училище, което прави домашното обучение по-полезно за детското развитие (Duvall, 2004, стр. 12).
Поради това увеличение на академичните резултати, не е чудно, че колежите се опитват да наберат повече деца, обучавани у дома, поради високите им резултати, съчетани със самодисциплина за довършване на задачите. В статия, разпространявана между персонала на колежите относно ползите да се положат специални усилия за набиране на деца, обучавани у дома, Грийн и Грийн казват: "Вярваме, че населението, обучаващо децата си у дома представлява плодородна почва за усилията на колежите за набиране на студенти, тъй като предлага голям брой умни студенти с широк образователен, личен и семеен опит".
Въпросът с професионалната квалификация на родителя:
Опонентите на домашното обучение вярват, че родителите нямат способността да обучават по същия начин както един дипломиран учител. Опитът и фактите обаче доказват, че родителите имат способността да обучават детето си във всеки клас, особено в началните класове на образованието. Учебниците за домашно обучение също са написани с ръководство за родителя и насърчават самостоятелната работа на ученика.
При домашното обучение децата имат възможности, които липсват в традиционната класна стая. Ако ученик иска да зададе въпрос в клас, може времето да не е подходящо за това или учителят да е твърде зает, за да му отговори. В къщи обаче, ако детето има въпрос, може да се отдели време, за да му бъде отговорено или ако родителят не знае отговора, да го потърси. Никой няма всички отговори, дори учителите – в крайна сметка и на тях се налага да правят справки, особено във века на непрекъснато актуализираща се информация.
В подкрепа на родителите, желаещи да учат децата си от горните класове съществуват ресурси в тяхна подкрепа като онлайн или кореспондентни курсове, кооперативи и занятия в обществените колежи (Fagan, 2007, стр. 1). С тези занятия учениците се ползват от предимствата на учител, опитен в областта и обикновено получават достъп до специфична помощ от страна на учителя. Това много прилича на онлайн-курсовете, които се предлагат от обществените колежи.
Проучванията и практическият опит разкриват, че не дипломираните учители, а посвещението и здравата работа на родителя предизвикват впечатляващите резултати на домашно-обучаваните деца. Статистически се оказва, че децата, имащи родители с учителска диплома постигат същите резултати в сравнение с онези деца, чиито родители не притежават такава и дори малко по-високи! (Lawrence Rudner. Scholastic Achievement and Demographic Characteristics oh Home School Students in 1998 Education Policy Analysis.)
Проучването "Техните силни страни: американски деца, обучавани в къщи" установило също, че резултатите на учениците, обучавани в къщи варирали около 86%, "независимо от законите в щата" - без значение дали липсват такива наредби, или дали те са доста обширни и подробни (Klicka, 2006, стр. 2). Тази статистика показа, че наредбите във връзка с тестовете, образователната степен на родителя (която може да варира от гимназиална диплома до сертификат за учител или бакалавърска степен в друга област), законите за задължителна посещаемост и други – всичко това не повлиявало по никакъв начин върху резултатите, получени на тестовете.
Социализацията и домашното образование:
Един от най-често изтъкваните и според мен - напълно необосновани аргументи срещу домашното училище е фактора социализация.
Напълно съм съгласен, че за да бъдат продуктивни членове на обществото е необходимо децата да общуват с други хора без непременно обаче това да са техните връстници. Най-естествено и нормално за децата е на първо място децата да се социализират със своите родители, с баба и дядо, роднините, с братята и сестрите от семейството си и с други деца наоколо.
Общуването с връстниците не е на всяка цена продуктивен процес, тъй като след своето завършване на училище децата рядко работят само с връстници, а по-скоро с хора, обхващащи значително широк спектър от възрастови групи. Не вярвам, че социализирането представлява напасване с деца на същата възраст, ако на тях им липсва морален компас, чувство за правилно и грешно или уважение към учителите и хората в позиция на власт. Когато децата са малки, за тях е трудно да различат от кои деца да странят. Именно тук се проявява натискът на връстниците и децата искат да подражават на поведението им, за да паснат в групата и да получат одобрението на околните.
Откритията сочат отново и отново, че повечето домашно-обучавани ученици са въвлечени в многообразни дейности, взаимодействат си с широк спектър от хора и оказват позитивно влияние върху своите общности. Опитът е показал, че тези деца са добре социалиазирани и способни да създават дълготрайни приятелства, надхвърлящи възрастовите и културни ограничения (Brian Ray, Strengths of Their Own – Home Schoolers Across America, NHERI, 1997). Установено е също, че децата, завършили домашно обучение, които са били изложени на тези възможности за социализация, са показали същите способности за оцеляване и принос към обществото, както техните връстници от държавните училища.
Домашното образование е една необходима възможност. То е доказало статистически, че е метод на обучение, чиито резултати надвишават тези в държавните училища. Децата, получили домашно образование, са доказали себе си в колежите и по-късно в реалния живот. Често се спори относно квалификацията и социализацията, но аргументите просто не са достатъчно научно издържани. Нека стане ясно, че с този материал не критикувам традиционните форми на образование, а защитавам въвеждането на домашното образование като необходима и здравословна алтернатива на държавното и частното образование.
Стоян георгиев, semeistvo.bg



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com


Последната промяна е направена от Мариана на Чет Яну 19, 2012 9:41 am; мнението е било променяно общо 1 път
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
GeriStivens
Потребител


Регистриран на: 23 Ное 2010
Мнения: 16

Пуснато на: Нед Дек 19, 2010 6:38 pm Заглавие: Домашно образование Отговорете с цитат

Домашното образование е основата на всичко. Без него всичко се обезсмисля.


Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Чет Яну 19, 2012 9:38 am Заглавие: Роководство за домашно образование Отговорете с цитат

Ръководството на Дебра Бел е стартова площадка за всички родители, които истински желаят да образоват своите деца, а също и да реализират потенциала на своето семейство в най-важната мисия – да бъдат истински родители. Проницателността на авторката, умението й да поднася важната информация с чувство за хумор и елегантен изказ, е направило това ръководство приятно четиво и настолна книга за много родители. В съдържанието на тази книга ще намерите солидна аргументация за решението да обучавате децата си в домовете или да не го правите – подложете се на теста. Ако ви интересуват въпроси като: Как да започна домашно училище, какви са методите за обучение в дома, мога ли да се справя с хомскулинга, какви са целите, които трябва да си поставя, как да направя прехода от традиционното училище към дома, какви са предимствата и недостатъците на хомскулинга и т.н., то това определено е книгата от която се нуждаете. Това ръководство достигна до вас, благодарение на Радослава Петкова, която преведе тази ценна книга и я направи достъпна за българският читател. Радослава заедно със своят съпруг Елиян обучават своите три деца в домът си и активно работят за каузата на домашното образование в България.

Пълно ръководство за домашно образование :
http://www.homeschoolingbg.com/index.php?id=86

Още по темата за домашното образование:
http://www.homeschoolingbg.com/index.php?id=2
http://bgreformation.com/forum/viewforum.php?f=8

Конференция:
http://www.homeschoolingbg.com/conference2012/index.php?id=5



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:   
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » Ученици Часовете са според зоната GMT
Страница 1 от 1

 
Идете на:  
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


Google
 
Powered by moetodete.com © 2006- 2007 Моето Дете
Theme created by phpBBStyles.com | Themes Database
Translation by: Boby Dimitrov