Национален Форум
Вход Регистрирайте се Въпроси/Отговори Потребители Търсене Национален Форум


Трудности в обучението – на какво могат да се дължат?

 
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » Ученици
Предишната тема :: Следващата тема  
Автор Съобщение
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Сря Дек 30, 2009 12:22 pm Заглавие: Трудности в обучението – на какво могат да се дължат? Отговорете с цитат

Много родители са обезпокоени когато децата им имат затруднения в усвояването на учебния материал. По темата предлагам на вашето внимание следния полезен материал:

Цитат:
Трудности в обучението – на какво могат да се дължат?

Детето изпитва трудности в обучението. Не слуша внимателно, не може да се изрази гладко, не мисли последователно, четенето за него е мъчителен процес, а усвояването на правописа и решаването на задачи са „мисия невъзможна“...
Колко сериозни могат да са тези „особености“ и пречат ли на усвояването на учебния материал? Всяко десето дете в начален курс на обучение има подобен проблем, това са 4 милиона деца в света. Приблизително 20 % от тях имат разстройство, свързано с дефицит на вниманието. Тогава детето не може да концентрира вниманието си върху една тема и на пръв поглед изглежда разсеяно. Трудностите, свързани с невъзможността да се овладява учебния материал могат да се определят като „несъответствие между интелектуалните способности и навиците, които се владеят от детето в даден етап от развитие“. Да се определи и разбере проблемът при детето е важно, но по-ценно е да се даде на детето адекватна помощ, да се справи с трудностите в усвояването на учебния материал. Повече от ясно е, че детето се нуждае от сериозна родителска подкрепа, за да се утвърди като личност, да постигне успех и да стане независимо. Няма очевидни на пръв поглед признаци, по които да се разбере и определи проблемът при конкретно дете. Отначало признаците са „незначителни“, затова обикновено проблемът се открива, когато вече е сериозен.
Причини:
Според специалистите има множество причини, които пораждат проблеми във възприемането на учебния материал при детето, като не всички могат да се установят.
Понякога нарушенията са свързани с неправилно развитие на мозъчната дейност, което е наследствена черта. Употребата на алкохол и наркотици, както и излагането на токсични вещества през бременността и в ранното детство също могат да провокират подобно нарушение.
Други причини са:
* Нещастен случай, травма или заболяване по време на бременността и в ранна детска възраст,
* забавено развитие при детето,
* разстройство на нервната система, при наличие на нормално зрение и слух, детето не възприема правилно обикновените звуци и образи,
* преждевременно раждане или заболяване на детето, непосредствено след раждането.
Как се установява проблемът?
В детската градина или в училище е възможно да има ситуации, при които детето трябва да следи указанията на педагога и да реагира по очакван начин. Понякога детето не може да разбере написаното или дори да разбере устната реч и да преразкаже чутото.
Проблемите свързани с обучението стават очевидни, когато детето изостава значително спрямо връстниците му. Има различни методи за определяне на конкретния проблем в обучението.
Видове проблеми:
Нарушение в развитието на речевите и езикови навици. Това е често срещано нарушение и се „израства“.
Децата с този проблем се отличават от връстниците си по:
* неправилно произнасяне на някои звуци (нарушена артикулация) – тук се включва неправилното произнасяне на звука „р“;
* неправилно използване на думите, за да се изразят собствените мисли и неправилно назоваване на предметите (нарушение на речевите функции);
* детето разбира само част от устната реч и реагира неправилно на чутото или не реагира въобще (разстройство на рецептивните функции);
* нарушения, свързани със способностите на детето да се обучава – детето учи много бавно, пише и чете много по-бавно от връстниците си;
* разстройство на четенето (дислексия) – при дислекция се изпитват трудности, свързани с боравенето на езика. Има сериозни затруднения при четенето, произнасянето и възприемането на речта. На хората с дислексия им е трудно да изразяват собствените си мисли. Появява се невероятна разлика между потенциала на детето и реалните му резултати.
Разстройство на писането. Дисграфията има неврологична етиология. При дисграфия се срещат трудности при усвояването на правилата за правопис и се правят груби грешки дори в елементарни думи. Разстройство на смятането. Дискалкулацията е нарушение, при което детето не може да се справи със задачите по математика и не е в състояние да разбере математическите правила и абстрактните математически концепции.
Други нарушения:
Разстройство на координацията при движение и общата моторика: детето не може да изпълнява движения, които изискват координиране на големи и малки групи мускули. Например, детето трудно оцветява картинка, изрязва, пише, закопчава копчета, връзва връзки, не му е комфортно да бяга и скача.
Невербално разстройство: при неврологично нарушение на полукълбата на мозъка на детето му е трудно да осмисли невербалната информация или визуално-пространствената информация. Това води до нарушения в координацията на движенията, трудности в разпознаването на образи и лица, отслабване на аритметичните способности и зрителната памет.
Разстройство на вниманието: само по себе си разстройството на вниманието не се смята за проблем от разглежданата категория. Но дефицитът на внимание влияе негативно на успеваемостта на детето. Затова дефицитът на внимание може да се разглежда само условно към нарушенията, свързани със способностите на детето да се обучава.
Как да помогнем на детето?
В случай, че детето има затруднения в обучението и поставена диагноза от специалист, която да удостоверява тези затруднения, не означава, че то не е умствено способно. Напротив, интелектуалното му ниво може да е високо. Детето не се различава от връстниците си по интелект, то само няма изградени навици, които са му необходими, за да постигне успех в училище (или на работното място, когато става въпрос за възрастен). Изключително важно е на детето да не се внушават мисли за непълноценност. Увереността е повече от необходима за детето. Медикаментозно лечение не е необходимо. Успеваемост се постига само след внимание от страна на близки и специално обучение, адаптирано към потребностите и способностите на детето. Изготвят се специални програми за обучение на тези деца. Програмите взимат под внимание индивидуалните особености при трудностите в обучението. След време детето израства недостатъка и догонва връстниците си, като придобива необходимите навици за пълноценен учебен процес.
puls.bg



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:   
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » Ученици Часовете са според зоната GMT
Страница 1 от 1

 
Идете на:  
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


Google
 
Powered by moetodete.com © 2006- 2007 Моето Дете
Theme created by phpBBStyles.com | Themes Database
Translation by: Boby Dimitrov