Национален Форум
Вход Регистрирайте се Въпроси/Отговори Потребители Търсене Национален Форум


Педагогика

 
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » За специалисти
Предишната тема :: Следващата тема  
Автор Съобщение
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Нед Юли 20, 2008 11:49 am Заглавие: Педагогика Отговорете с цитат

Валдорфската педагогика

„Да възприемем детето с уважение,
Да го възпитаме с любов
И да му дадем свобода“
Рудолф Щайнер

Това е мотото на валдорфската педагогика. Нейният основател – Рудолф Щайнер е роден през 1861 г. в Австрия, доктор по философия, основател на антропософията, той създава първото училище с възпитание във валдорфската педагогика през 1919 г. в Щутгарт, Германия. Този стил на обучение в нашето ежедневие се е превърнало в едно от най-бързо развиващите се по света – над 3500 детски градини, училища и институти в 83 държави по целия свят.
Основи на валдорфската педагогика:
Обучението е интердисциплинарно, интегрира в себе си практически, артистични и интелектуални елементи и се хармонизира в естествения ритъм на ежедневието. Подчертава значението на въображението в обучението и развиване на мисленето, усещането за изкуство, развива цялостния човешки потенциал. Целта е възпитание на свободни, волеви и морално ангажирани личности, които следват собствената си съдба. За да могат да се справят в утрешния свят, хората трябва да са динамични, гъвкави, със самосъзнанието, че човек се учи цял живот.
Според Рудолф Щайнер развитието на всяко дете се развива в 7-годишни цикли. През първия 7-годишен цикъл детето подражава и копира различни поведения на възрастните. Обучението се осъществява чрез добри примери за подражание при извършването на смислени и необходими дейности от живота и бита.
През втория 7-годишен цикъл детето има нужда от авторитета и близостта на възпитателя, да знае, че може да разчита на него. Много е важно авторитетът да не се гради на каквато и да е форма на принуда. Обучението е насочено към чувствата на детето, а науките се представят с наблюдение на познати природни явления.
През третия 7-годишен цикъл се развива вътрешният личностен живот – младият човек иска да изследва смисъла и целта на собствения си живот.
През четвъртия 7-годишен цикъл човек придобива пълнолетие и личностна зрялост.
Основните концепции, на които се базира валдорфската педагогика са:
- интелигентност, съпричастност и самоуважение;
- физическа виталност, добра форма и постоянство;
-духовна дълбочина, отдадена на уважението и отговорността към природата, към работата и към останалите човешки същества.
Всички деца се раждат с тези качества. Фокусът на валдорфската педагогика е да „събуди“ този техен потенциал.
Физическата виталност:
Обучението обръща особено внимание на способността човек да може да съхрани и подсили ценните си качества като младежката енергия и виталност, дори в по-напреднала възраст. Да се изградят активни, гъвкави при всякакви условия и креативни личности, които могат да се самовъзстановяват и през целия си живот да са отворени за нови познания е една от основните цели на валдорфската педагогика.
Емоционална интелигентност:
Чрез обучителната програма се насърчава т.нар. „емоционална интелигентност“ - чрез емоционални и познавателни практически занятия учениците усвояват способността да изразяват себе си чрез рисуване, театър, музика, занаяти, движение и писане. Валдорфската педагогика насърчава самоуважението, като признава, че едно дете притежава далеч повече заложби, отколкото може да демонстрира на даден изпит. Именно чрез развиването на самоуважението в едно дете, то става по-подготвено за най-важните изпити – тези, които ще се появят в живота след училище.
Креативно мислене:
В допълнение към физическата виталност и добрата форма и към емоционалното здраве и гъвкавост, младите хора се нуждаят още от креативно мислене, за да могат ефективно да разрешават възникналите проблеми. Оригиналното мислене, ведно със съобразителността и въображението помагат изправянето пред предизвикателствата, които ни поднася животът. За тази цел валдорфската педагогика развива качествата упоритост, овладяване на импулсивността, гъвкаво мислене, събиране на информация със всичките сетива, слушане с разбиране и емпатия.
Валдофското училище:
Задачата на валдорфската педагогика е обвързването на физическото с емоционалното, духовното и обучителното развитие. Учениците минават по 12-годишна програма (без повтаряне на години). Учебната програма е организирана спрямо духовните заложби и способности на децата, свързани са с практическо обучение, с емоционалното им обвързване с дисциплините, съучениците и учителите им и възпитава във всеки учтивост и отзивчивост. Така те се подготвят за успешната си реализация в живота. Обединението на деца с различни способности и заложби в една общност (клас) ги подготвя за реалния живот много по-добре, отколкото обучението чрез оценки на ученици със сходни интереси.
Какво предлага Валдофското училище? Съвместно обучение на момичета и момчета, 2 чужди езика и курс по изкуства от първата година, не се допуска повтаряне на учебната година. Стимулира взаимопомощта, като по-надарените ученици помагат на по-бавно обучаващите се. Учителите се стараят да направят часа по-интересен и завладяващ и да развият способностите на учениците сами да достигнат до същността на материята, а не да им предлагат готови формули за разрешаване на всеки проблем. Освен това взаимното разрешаване на проблеми от различно естество от хора с различни интелектуални и емоционални заложби е една добра подготовка за бъдещия професионален живот.
До четвъртата учебна година не се въвежда компютърно обучение, за да не се ограничават комуникативното и социално развитие на децата.
Валдофското училище не насажда определен мироглед на учениците си. Със завършването си, учениците получават официален документ за завършено средно образование, като в него детайлно са описани както успехът в цифрово изражение, така и усилията, които е положил всеки, конкретните постижения и способности по всяка една дисциплина от всеки учител. Учителите, преподаващи във Валдорфско училище преминават специален обучителен курс.
Валдорфската педагогика в България. От около 10 години това движение се развива и в България. Провеждат се обучителни семинари за учители с преподаватели от Германия и Холандия. Конкретни резултати:
1.По проект с подкрепата на Холандското посолство в София е създадена съботно- неделна игрова група и двумесечна целодневна лятна занималня за деца от 5 до 10 годишна възраст с прилагане принципите на валдорфската педагогика, в която работят 14 учителки и преминали общо около 70 деца.
2.През 2006 в гр. Стара Загора е създадена втора съботна валдорфска занималня.
3.През есента на 2007 г. в гр. София отвори врати частна детска градина: “Златно зрънце”, в която се прилага валдорфската педагогика.
Из спецализирания електронен печат
Още по темата: http://bulgaria.indymedia.org/article/15488
http://zlatno-zrantse.bg/cgi-bin/e-cms/vis/vis.pl?s=001&p=0016&g=



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com


Последната промяна е направена от Мариана на Пон Окт 12, 2009 9:22 am; мнението е било променяно общо 1 път
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Нед Юли 20, 2008 11:51 am Заглавие: Монтесори педагогика Отговорете с цитат

Монтесори педагогика

„Помогни ми да се справя сам“
Мария Монтесори е родена през 1870 г. в Италия. На 26 години тя става първата жена-лекар в страната си. След медицината, тя изучава още антропология, педагогика и психология. Създава център за работа с деца с умствена недостатъчност и открива, че за да се развиват, на тях им е нужна не толкова медицинска, колкото педагогическа помощ. Постепенно започва да развива своето учение и популяризира своята методика. Нейното дело започва бързо да печели последователи, спонсори и привърженици от цял свят, от методиката й се интересуват учени от различни академични среди. До края на живота си (1952 г.) тя създава училища в Европа и по света, участва в много конгреси, пише книги и статии.
Същност на педагогиката Монтесори:
Това е един революционен метод, изследващ и поддържащ естественото развитие на децата (надарени, слепи, умствено изостанали, бедни, богати). Децата развиват креативност, умения за разрешаване на различни проблеми, развиват критическо мислене и умения за оптимално разпределение на времето, за да могат след това като пълноценни личности да внесат своя принос към обществото и околната среда. Основният принцип на системата Монтесори е свободата и личният избор на детето. То само изгражда своето собствено „аз“, самостоятелно решава в кой етап от живота си кой „прозорец“ за познания да отвори и да направи възможно възприемането на определени умения и знания. Възпитанието на детето е умение да се балансират свободата и дисциплината, като същевременно детето развива своите вродени способности. „Дисциплина в свободата“ - детето владее и се разпорежда с живота си, само трябва да открие какво му е приятно. Родителите се намесват, за да подпомогнат неговото развитие. Така детето израства със самосъзнанието, че може да се справи с всичко, което развива самочувствието му и увереността му, които са важни за развитието му в пълноценна личност. Възпитанието се осъществява без опити за манипулация на поведението чрез награди или наказания.
Обучението:
Възпитанието на децата в духа на идеите на Мария Монтесори трябва да започнат преди детето да навърши 3 години. От 0 до 6 години децата се учат от директния контакт с обкръжаващата среда, чрез всичките си сетива и чрез движението. Играчките и училищните материали трябва да бъдат от най-добро качество (и от естествени материали), за да предизвикват самоуважение, уважение към останалите и грижа спрямо околната среда.
Телевизията и компютрите в ранна възраст оказват по-скоро негативно, отколкото позитивно влияние. Според д-р Силвана Монтанаро, психиатър, педиатър и последовател на системата на Монтесори, телевизорът е машина, която възпрепятства развитието и придобиването на нови познания, защото отделя личността от околната среда и създава нереална представа на децата, че живеят, докато те само пасивно наблюдават какво някой друг е решил да им предложи за гледане. Според д-р Петер Гебхарт-Сийл, педагогиката на Монтесори се фокусира не толкова върху пълненето на съзнанието с информация, а по-скоро върху конструирането му така, че да е насочено към реализирането на собствените убеждения и ценности.
Практическото приложение на системата на Монтесори се основава на човешките заложби – човек изследва, изучава, движи се, споделя с групата, човекът е независим и взема самостоятелни решения, създава ред, развива самоконтрол, прави разлика между идеи и опит, използва креативно въображение, работи усилено, повтаря, концентрира се, перфекционизира постиженията си. Детето винаги научава нещо, което индиректно го подготвя да научи нещо друго, като обучението се превръща в забавно откритие, вместо тежка и скучна работа.
Учебният процес:
Съществуват 3 етапа на учене:
1.Запознаване с материята чрез лекция, урок, книга и др.;
2.Обработване на получената информация, развиване на разбирането за нея чрез работа, експериментиране, креативност;
3.Придобито познание – умения да се премине изпитание (тест, изпит) с увереност, да предадеш познанието на някой друг, да се изразиш без затруднение.
В учебните стаи не се поставят ограничения за изпълнението на писмените и други задачи, децата са свободни да се движат из помещението. Няма учебници във формата, в която ги познаваме. Учи се директно от природата, околната среда и от другите деца (по-рядко от самия учител). Учебните групи са малки, понякога дори от единични деца. Почти не се случва да се преподава урок на цял един клас.
Учебната програма е гъвкава и концентрирана върху математика, езици, изкуство, науки и подпомагане на детето да открива само, чрез проучване и изследване. Науките не се изучават изолирано една от друга. Ученикът има възможност да избира сам последователността и нивото им на изучаване. Освен науките, изкуството, спорта, на учениците се предоставя възможност да развиват и други умения – грижа към околната среда, грижа за човека до теб, градинарство, готвене, грациозно движение, учтиво изразяване, извършване на социална дейност в общността и др. Учебните групи се състоят от около 30-35 деца, с един учител и един не-преподаващ асистент. Учениците се учат един от друг, усвояват различни методи на обучение и възприемане на материала, предоставя им се възможност да контактуват с много и различни персоналности. Преподавателят обикновено не се разделя с класа от 3 до 6 години. Той записва наблюденията си върху всяко едно дете – ниво на концентрираност, социално развитие и поведение, физическо здраве. Негово задължение е да подготвя индивидуална програма за всеки ученик за всеки ден и да помогне на детето да организира самó своята дейност и да реализира колкото може повече от своя потенциал.
Оценяване: както няма награди и наказания, така няма и оценки в цифрова форма. Оценяването на всеки ученик е чрез изготвено портфолио (с наблюденията на всеки индивидуално) от преподавателя. За разлика от конвенционалните училища тук се отчитат и имат значение категории като постижения и поведение на детето, щастливо ли е, степента му на зрялост, вежливостта, любовта към ученето, концентрацията и работата му.
Учението на Монтесори в България:
В България съществуват няколко центъра, където се прилага учението на д-р Мария Монтесори:
1.Частна детска градина „Мария Монтесори“ в София
2.Частно основно училище в София
3.Частна профилирана езикова гимназия в София
4.Център "Звънче" в Пловдив, където се прилага Монтесори-терапия
5.Детски парти клуб „Моето гардже“
6.В най-скоро време предстои откриването на Монтесори детски център за деца от 3 до 6 години в София, кв. Лозенец, ул. „Янко Софийски войвода“23.
Из специализирания електронен печат



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Нед Юли 20, 2008 12:02 pm Заглавие: Ведическа педагогика Отговорете с цитат

Ведическа педагогика

Първият метод — това е възпитание с доброта и нежност. То е възможно, когато е налице сътрудничество с децата. Сътрудничеството само по себе си вече е доброта. То е възможно, когато родителите разбират, че пред тях стои личност, а не предмет или "плът от тяхната плът". С други думи, пред тях стои отделна личност, преживяла много прераждания до този момент, а не тяхна собственост. Тази личност може да съществува независимо от нас, съществувала е до този момент и ще съществува и без нас. Ако е налице такова разбиране, сътрудничеството е възможно. Разбира се, в резултат на сходни съдби, нашите деца приличат на нас, но истината е, че не бива да ги смятаме за наши копия. При правилно разбиране на взаимоотношенията с детето, се появява възможност за по-отзивчиво и ненатрапчиво общуване. Тогава детето само признава авторитета на родителите си, уважава ги и е склонно да ги слуша.
Вторият метод е възпитание чрез пристрастяване. Такова възпитание е от типа — ако си добро дете, ще имаш всичко, което поискаш. А ако си лошо, нищо няма да получиш. Това възпитание е от позицията на материалната заинтересованост. Така децата се възпитават в пристрастеност.
Третият метод е възпитание в невежество — когато над детето се извършва насилие. Разглезването на децата е също възпитание в невежество.
Четвъртият метод е безличностното възпитание, когато родителите просто не обръщат внимание на детето си: "Нека живее, както си иска. Всички деца са били такива и нищо страшно не се е случило. Всички пушат, пият..."
Последните три са методите на неправилното възпитание! Те възникват, защото човек смята детето за своя собственост, т.е. родителите смятат детето си за част от себе си, детето не принадлежи на себе си, а на тях. В този случай, родителите не могат да възпитават правилно и резултатът е нулев. Лъжливото его на детето в този случай ще протестира срещу волята на родителите си. Това става от само себе си, независимо от това дали ние искаме това или не.



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Нед Юли 20, 2008 12:20 pm Заглавие: Ян Амос Коменски, Йохан Х.Песталоци и Жан Жак Русо Отговорете с цитат

Принципът за природосъобразност според Ян Амос Коменски, Йохан Х.Песталоци и Жан Жак Русо

http://www.moetodete.com/content/view/283/66/



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Нед Юни 14, 2009 10:18 am Заглавие: Възпитанието на детето според Махатма Ганди Отговорете с цитат

За възпитанието на детето според Махатма Ганди

Да бъдеш родител е голяма радост, но и голяма отговорност. Този въпрос е бил актуален и в миналото. Прелиствайки пожълтелите страници на тънката книжка „Пътят към здраве” от Махатма Ганди, издадена през 1935 г. в София, останах твърде изненадана, че много от разсъжденията и съветите, които дава легендарният индийски водач и учител на тристамилионна Индия (броят на населението на страната тогава) са напълно актуални днес, в ХХІ век. В нея Ганди пише за храната, въздуха, водата, вредата от кафето, какаото, виното, алкохола, опиатите, дава препоръки за майчинството и възпитанието на децата. Ето откъс от книгата:
”Трябва винаги да помним, че възпитанието на детето започва от самото раждане и че самите родители трябва да бъдат неговите възпитатели. Употребяването на заплашване и на наказание, както и да се лишават децата от храна, представлява истинско изнасилване принципите на доброто възпитание....
Както казва старата поговорка „Какъвто бащата, такова и детето”. Действително по примера на родителите, неизбежно се насочва поведението и характера на детето. Голяма е отговорността, която тежи върху плещите на родителите. Най-първият дълг на човека е да даде на децата си такова образование, че те да растат честни и искрени, да ги направят за украшение и чест на обществото, в което живеят. Лудост е да се мисли, че пращането на детето в училище е достатъчно, за да се издигне ума и облагороди характера. Когато възпитанието, дадено в училище, не съответствува на онова в семейството, напразна ще е надеждата, че детето може да прогресира и да стане по-добро....Ако наистина родителите бяха изпълнили своя дълг, възможностите за напредъка на децата биха били несметно безкрайни. Наопаки, обаче, ние гледаме на нашите деца като на играчки: обличаме ги с елегантни и скъпи дрехи, тъпчем ги със сладки, разваляме ги още от най-ранно детство чрез луди ласки и нежни думи; поради зле разбрана обич, оставяме ги да вървят по пътя си без да ги въздържаме или напътстваме. Бидейки самите ние алчни, сластни, безчестни, лениви и нечисти, не можем да забележим дори, че децата ни вървят по нашите стъпки, излизайки като нас слаби и порочни егоисти, саможиви и лениви, похотливи и неморални. Нека съвестните родители да помислят сериозно върху тая истина, защото от тях зависи бъдещето на страната ни. „
Надежда Маринова, az-jenata.com



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Съб Окт 03, 2009 6:52 pm Заглавие: Възпитание и образование в Древния Изток Отговорете с цитат

Възпитание и образование в Древния Изток

Културата на източните страни е най-ранната в историята на човешката цивилизация. Дълго време е подценявана за сметка на гръцката и римската. Изследванията показват, че постиженията на източната култура са пренесени в Древна Гърция и Рим. Най-древните робовладелски държави са Месопотамия, Египет, Сирия, Палестина, Асирия, Персия, Индия и Китай.
Децата на робовладелската аристокрация, на социално привилегированите, получават монопол над умственото възпитание и образование. Те се подготвят за духовна дейност, за умствен труд, за управление на държавата. Обратно, децата на робите са лишени от духовна култура. Те се подготвят за труд и за нуждите на господстващата класа. Държавата организира специални образователно-възпитателни системи за своите деца. До тази система нямат достъп децата на робите и нисшите социални групи. Децата на робовладелците се възпитават в презрение към физическия труд и робите, а децата на робите се възпитават в презрение към богатите. Създадената педагогическа теория в робовладелското общество е предназначена само за децата на робовладелците. Тя няма предвид децата на робите, защото робите "не са хора", а оръдия на труда, "говорещи животни".
Предпоставки за възникване на училището:
класова диференциация на обществото, което позволява на освободената от труд господстваща класа да се посвети на духовни занимания.
поява на държавата - подготовка на кадри за държавните институции.
поява на писмеността - първите училища за изучаване на четене и писане.
поява на науките - съставяне на учебното съдържание.

Египет

Най-напред възпитание в семейството. Родителите са задължени да обучат в своя занаят децата си. Така възникват потомствени занаятчии.
Училища
жречешки училища - учителите са жреци. Тези училища са общообразователни. Учат се децата на фараона, на съдии, изобщо привилегировани слоеве. Изучава се четене, писане и всички науки от това време - астрономия, геометрия, математика, архитектура, медицина, философия, изкуство.
училища за писари - (скриби) - постъпват деца от не знатен произход, включително роби, овладяли четене и писане и се подготвят за служители в домовете на робовладелците. Овладяват т. нар. йератика - бързописно писмо, което се използва за делова кореспонденция и за административни нужди. Пише се на папирус с мастило, правят се диктовки. Дисциплината в тези училища е сурова.
училище "дом на живота" - висше училище за писари, но на знатни родители.
училища при големите държавни учреждения - подготвят за чиновници
висши училища за децата на жреци и държавни служители

Персия

Около 1300 г. пр.н.е. реформаторът Зороастър създава религиозните представи на персите и ги фиксира в 21 книги наречени Зенд авеста - реформа и закон. Връзката на възпитанието и образованието с религията е безспорна.
Възпитанието се осъществява най-напред в семейството. Според "Зенд авеста" до 5-годишна възраст родителите не учат детето на нищо. До 8 г. възраст детето не трябва да бъде бито, освен в краен случай. От децата се изисква безусловно подчинение. След 6 г. децата влизат в държавни училища. Създават се първите държавни училища, даващи държавно-гражданско възпитание и се наричат "училища на справедливостта". Възпитават се качества на правдивост, самообладание, формират се умения за четене, писане, математика. Овладяват се стрелба с лък, езда, бой с мечове, хвърляне на копие. Възприема се религиозния култ с помоща на жреци. Възпитанието привършва на 15 г. възраст. За децата на аристокрацията възпитанието е различно. Синът на царя е обект на особени грижи. От 7 г. възраст се учи да язди и ловува. От 11-годишна възраст се поверява в ръцете на царските педагози - най-мъдрия, най-справедливия, най-умерения, най-храбрия.

Индия

Обществото в страната се дели на касти и това пряко се отразява на образованието. Кастите са 4:
Брамини - жреци и раджи. Това е господстващата класа. Хората от тази каста стават управници, съдии, лекари.
кшатрии - военни. Защитават държавата, поддържат реда.
вайши - занаятчии, земеделци, търговци, дребни собственици. Задължени са да произвеждат всичко за поддържане на първите две касти.
шудри - безправни парии.
Образованието и възпитанието се диференцират с оглед изпълнението на социалните роли. Преминаването от една каста в друга е невъзможно. Най-напред възпитание в семейството и в зависимост от кастовата принадлежност на родителите. След това децата от горните касти започват училище. Учителите са жреци. Съществуват и висши училища за първата каста - частни и обществени. Частните имат характер на школи и учениците живеят в дома на учителя. Обществените висши училища имат срок на обучение 8 год. През първите 5 год. учениците са слушатели, а в следващите пишат съчинения, защитават тези. Учителите са на голяма почит, защото са от първата каста и се смятат за особено висши душ?. Жените не получават никакво образование. При раждане на момиче майката се проклина. Определено образование получават само публичните танцьорки - баядерки. Високо развитие получават науките, най-вече математика. Индусите са създали днешните цифри известни като арабски, защото са пренесени от араби в Европа. Въвеждат числото нула, дробите, процентите, отрицателни числа, квадратен корен, преди Питагор знаят теоремата му. Развитие търпят изкуството и архитектурата - великолепни дворци, храмове, статуи, резба.

Китай

Възпитателният идеал в древен Китай е "покорният син и добрият гражданин". Държавата се разглежда като голямо семейство. Императорът е баща на държавата-семейство. Смята се, че държавата ще бъда добре уредена, ако добре уредени са семействата. От децата се изисква послушание. Възпитанието в семейството се осъществява и чрез култ към предците. Ако дете обиди родител му се налага наказание не само от родителя, но и от мандарина. Ако син убие родител, престъпника се разкъсва, къщата се изгаря, а всички чиновници на провинцията се уволняват. Училища:
елементарни - помещават се в храмовете, в домовете на образовани учители. Изучава се четене и писане без математика.
висши - изучават се съчиненията на старите китайски мислители и коментарите върху тях. Младите хора се упражняват в писане на съчинения. Висшите училища са обществени и държавни. Първите се издържат от богати сановници, а държавните от правителството.
Изпитна система - 4 кръга:
1 кръг провежда се на 3 год. във всеки областен град в големи зали. Продължава от 18 до 24 часа. От явилите се го издържа 1 на 20 кандидати. Успелите получават звание "цветущи таланти".
2 кръг - провежда се на 3 год. в главните градове на провинциите. По труден е и продължава 3 дни. Полагат го успешно 1 на 100 кандидати. Получават звание "признат учен"
3 кръг - провежда се на 3 год. и продължава 13 дни. Успелите получават звание "вписан в списъка на учените".
4 кръг - провежда се на 3 год. в императорския дворец. Издържалите получават звание "член на императорската академия". Вземат участие в управлението на държавата.
До изпити се допускат всички за неограничен брой пъти. Целта е извличане на интелектите и поставянето им в служба на науката и управление на държавата. В Китай се появяват учени философи, които се занимават с проблемите на образованието и възпитанието. Първият е Чу-хи,, а голям теоретик на семейното възпитание е Конфуций(Кунг-фу-тзи).
Уикипедия



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Пет Дек 09, 2011 12:31 pm Заглавие: Полезни линкове Отговорете с цитат

Полезни линкове:

Образование:
www.kadedaucha.com -"Къде да уча?": Български образователен портал
www.daskalo.com -Пътеводител в образованието.
www.uchenik.com - Национален образователен портал
www.europa.eu.int , http://ec.europa.eu/ploteus/portal/home.jsp- PLOTEUS: Портал за възможностите за обучение в Европа.
www.children-iq.hit.bg - Как да развием интелигентността у детето?
www.znam.bg/com/home -Български портал на знанието
http://bg-science.info/index.php -Бг наука
http://start.e-edu.bg -Национален образователен портал
www.e-edu.bg/flashsite/index.html -Сайт за електронно образование за деца
www.zapiski.info -Записки.Ученически материали
www.starfall.com -Английски език за деца
http://slovo.bg -Българска виртуална библиотека. Детски приказки
www.bglog.net/Obrazovanie/10016 -Връзки към бълг.сайтове свързани с образованието
www.obrazovanieto.com -Образователен портал
www.math10.com/bg -Български сайт за математика
http://uroci.net -Компютърно обучение
www.worldstory.net/bg -Тайните на света
www.t-rechnik.info - Български тълковен речник
www.abc-bg.be -Образователни детски игри
www.bulgaria-vr.com - Виртуална България
www.detski-gradini.info/gradini-i-qsli.html -Каталог Детски градини и ясли
http://detskagradina.net - Онлайн каталог на детските градини в България
www.schoolsbulgaria.com - Частни училища в България
www.otzvuk.com/File_archives/Bulg_schools.htm - Български училища в чужбина
Матури:
www.zamaturite.bg
Педагогика:
http://pedagogika.start.bg - Педагогика
www.teacher.bg -Мрежа за учители новатори
www.specialeducationbulgaria.com -Специална педагогика
www.galcheva.com - "Училище за двама", издание за педагози и родители
http://rio.escom.bg - Регионални инспекторати по образование
Логопедия:
http://logoped.free.bg/catalogue.html -Логопеди и логопедични центрове
www.logoped.hit.bg -Столичен Логопедичен Център
www.zaekvane-bg.com -Сдружение за инициативи по заекването (СИЗ)
http://s-ivvena.com -Терапевтичен к-т. за деца с речеви, емоционални и поведенчески проблеми.
Речници:
http://vanyog.com/grammar-bg/online/index.php - Българска граматика
http://www.t-rechnik.info - Български тълковен речник
http://translate.google.com/#en|bg| -Преводач

Други методи и методики в педагогиката: http://www.drebcho.bg/stories/Ranno_obuchenie/



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:   
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » За специалисти Часовете са според зоната GMT
Страница 1 от 1

 
Идете на:  
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


Google
 
Powered by moetodete.com © 2006- 2007 Моето Дете
Theme created by phpBBStyles.com | Themes Database
Translation by: Boby Dimitrov