Национален Форум
Вход Регистрирайте се Въпроси/Отговори Потребители Търсене Национален Форум


Скала за психомоторно развитие

 
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » Здравна култура
Предишната тема :: Следващата тема  
Автор Съобщение
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Съб Окт 12, 2013 12:09 pm Заглавие: Скала за психомоторно развитие Отговорете с цитат

Скала за психомоторно развитие

Документът представя психомоторното развитие на детето по следните параметри:

двигателни функции (д)
зрително-моторна координация (к)
езиково развитие (е)
социално развитие (с)


Развитието на детето се проследява в месеци (до 30-ти месец) и в години.

1-ви месец

вдига глава от време на време от установено положение - (д)
легнало по корем, вдига глава от време на време като леко я поклаща - (д)
легнало по корем извършва движения, наподобяващи пълзене - (д)
реагира на шума от звънец - (к)
следи за кратко време предмет - (к)
фиксира погледа си върху познато лице - (к)
стиска пръста, който му подават - (д)
издава леки гърлени звуци - (е)
престава да плаче, когато са доближат до него или му се говори - (с)
прави движения, наподобяващи смучене преди кърмене - (с)

2-ри месец

държи добре изправена главата си за кратко време - (д)
легнало по корем повдига глава и рамене - (д)
легнало на гръб задържа главата, когато се опитват да го изтеглят чрез подкрепа - (д)
следи с очи лицето, което се движи в стаята - (к)
следи хоризонтално движението на предмет от едно положение до друго до 180* - (к)
реагира с мимика при приближаване на познато лице до него - (с)
обръща се от страна на гръб - (д)
издава повече звуци, предимно гласни - (е)
престава да се движи или обръща глава, когато му говорят - (с)
усмихва се на познати лица - (с)

3-ти месец

поддържа главата си добре изправена - (д)
ляга по корем и се опира на предлакътниците - (д)
гледа куб поставен на масата - (к)
държи здраво дрънкалката и я разклаща с резки неволеви движения - (к)
върти глава, проследявайки движението на даден предмет - (к)
усмихва се в отговор на усмивка - (с)
сграбчва чаршафа и го тегли към себе си - (д)
вика, продължителна вокализация - (е)
оживява се при появата на биберона или при приготовление за сучене - (с)
играе с ръцете си и ги разглежда - (с)

4-ти месец

лежи по корем и държи краката си изтегнати - (д)
лежи по гръб и повдига главата и раменете си при подкрепа - (д)
поставено пред масата опипва края и - (к)
гледа предмет (бонбон) поставен на масата - (к)
легнало по гръб започва движения, опити за придвижване - (к)
легнало по гръб разклаща дрънкалката, която е в ръката му и започва да я разглежда - (к)
открива лицето си от чаршафа - (д)
издава звуци, когато някой му говори - (е)
смее се с глас - (с)
обръща глава към този, който го вика - (с)

5-ти месец

седи с леко придържане - (д)
легнало по гръб прави движения да се освободи от пречещата му завивка - (д)
хваща кубче или предмет при допир - (к)
държи предмет поставен в ръката му и гледа друг - (к)
протяга ръка към подаден предмет - (к)
усмихва се пред огледало - (с)
придърпва дрънкалката, паднала до ръката му - (д)
издава радостни звуци - (е)
открива се с движения, подобни на каране на колело, хваща се за бедрото или коляното - (с)
смее се и вокализира, манипулирайки с играчките - (с)

6-ти месец

изправено понася част от теглото си - (д)
легнало по гръб издърпва кърпата поставена на главата му - (д)
вдига предмет от масата, гледайки го - (к)
държи 2 кубчета по 1 във всяка ръка и гледа трето - (к)
седнало, хваща с ръка предмет, разклатен пред него - (к)
удря върху масата или я търка с лъжицата - (к)
може да седи продължително време с подкрепа - (д)
търкаля се - (д)
хваща краката си с ръце - (с)
различава познати от непознати лица - (с)

7-ми месец

седи кратко време без опора - (д)
седнало с опора маха кърпата поставена на главата му - (д)
хваща 2 кубчета по 1 във всяка ръка - (к)
взема бонбон, загребвайки го - (к)
хваща и повдига чашата за дръжката - (к)
протяга ръка към огледалото и гали своето изображение - (с)
премества своите играчки от 1 ръка в друга - (д)
вокализира срички - (е)
слага своите крачета в устата си - (с)
може да яде гъста каша с лъжица - (с)

8-ми месец

повдига се от седнало положение, когато го придържат - (д)
легнало по корем маха кърпата поставена върху главата му - (д)
взема трето кубче оставяйки едно от двете, което вече е държало - (к)
хваща бонбон с помощта на палеца - (к)
търси падналата лъжица -(к)
изследва звънеца с интерес - (с)
обръща се от гръб по корем - (д)
участва в играта "криеница" - (е)
играе като хвърля предметите на земята - (с)
забавлява се като удря два предмета един в друг - (с)

9-ти месец

задържа се право с опора - (д)
седи без подкрепа и маха кърпата поставена върху главата му - (д)
повдига преобърнатата чаша и намира скрития предмет - (к)
хваща бонбон между палеца и показалеца - (к)
привлича предмет към себе си като използва помощна връвчица - (к)
звъни със звънчето - (с)
опитва се да ходи при подкрепа подмишниците - (д)
казва думи от 2 срички - (е)
реагира на някои познати думи - (с)
прави жестове изразяващи "благодаря ", "браво", "довиждане"

10-ти месец

изправено с опора повдига единия си крак - (д)
открива играчка под кърпа - (д)
поставя кубче в чашата след показ без да го изпусне - (к)
търси бонбон с пръсти в чашата - (к)
издърпва кръкче от поставка - (с)
търси топчето на звънеца - (с)
само се изправя - (д)
повтаря чут звук - (е)
разбира забраната и спира действието по нареждане - (с)
пие от чашата или от каната - (с)

12-ти месец

върви с помощ като го придържат за ръка - (д)
взема трето кубче, гледайки които вече държи - (к)
пуска кубче в чашата - (к)
имитира шума на лъжицата в чашата - (к)
нанизва кръгчето на поставката - (к)
след показ започва слабо да драска - (к)
изправено се навежда, за да вземе играчката - (д)
казва 3 думи - (е)
извършва дадени действие по нареждане - (с)
повтаря действия, които го карат да се смее - (с)

15-ти месец

ходи само - (д)
строи кула от кубчета - (к)
пълни чашата с кубчета - (к)
пуска топче в бутилка - (к)
по инструкция нанизва кръгчето на поставката - (к)
драска върху лист по инструкция - (к)
катери 4 стъпала - (д)
казва 5 думи - (е)
показва с пръст това, което иска - (с)
пие само от чаша - (с)

18-ти месец

докосва балона с крак - (д)
строи кула от 3 кубчета - (к)
обръща страници от книга - (к)
бързо изсипва топчето от шишето - (к)
поставя на мястото кръгчето, когато някой обърне поставката - (к)
наименова 2 изображения или посочва 2 изображения - (е)
изкачва стълбата само като се придържа - (д)
казва най-малко 8 думи - (е)
служи си с лъжица - (с)
пита за гърнето, може да се задържа - (с)

21-ви месец

рита топката след показ - (д)
строи кула от 5 кубчета - (к)
прави "влакче" от кубчета - (к)
по инструкция поставя кубчетата на 3 различни места - (с)
поставя квадрат на мястото му в дъската - (с)
посочва 5 части от тялото върху кукла - (е)
слиза от стълбата чрез придържане - (д)
свързва 2 думи - (е)
иска да пие и да яде - (е)
подражава простите действия на възрастния - (с)

24-ти месец

рита топка по инструкция - (д)
строи кула най-малко от 6 кубчета - (к)
опитва се да прегъва листа на 2 - (к)
имитира една черта - (к)
поставя 3 парчета върху дъската - (с)
именова 2 или показва 4 изображения - (е)
качва се и слиза само по стълбата - (д)
съставя фрази от повече думи - (е)
наименова се с презимето си - (е)
помага при подреждане на нещата му - (с)

30-ти месец

опитва се да стои на един крак - (д)
строи кула от 8 кубчета - (к)
построява по модел мост от 3 кубчета - (к)
имитира вертикална и хоризонтална линия - (к)
слага на място 3 фигури при обърната дъска - (к)
наименова 5 или показва 7 изображения - (е)
може да носи пълна чаша с вода без да я разлее - (д)
употребява "Аз" - (е)
обува обувките си - (с)
не се изпуска през нощта - (с)

3 години

построява мост от 5 кубчета
съединява пъзел от 2 части
сравнява 2 линии
копира кръг
изпълнява 3 действия по инструкция
повтаря 6 срички

4 години

копира квадрат
сгъва лист по диагонал
описва картина
изпълнява 5 инструкции
повтаря 3 цифри
познава думи изразяващи действие

5 години

строи стълба от кубчета
възпроизвежда сложна фигура
прави пъзел от 4 части
различава сутрин от вечер
повтаря срички
изброява 4 кубчета

6 години

построява стълба от кубчета след скриване на модела
прерисува ромб
оформя човешка фигура ор отделни части
изброява кубчета


Тази таблица е информативна и позволява да се проследи развитието на детето от раждането до 6 годишна възраст. При всяко дете трябва да се отчитат индивидуалните особености. Ако намирате голямо несъответствие между посоченото тук и уменията на вашето дете се консултирайте със специалист - лекар, психолог, логопед, специален педагог…



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:   
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » Здравна култура Часовете са според зоната GMT
Страница 1 от 1

 
Идете на:  
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


Google
 
Powered by moetodete.com © 2006- 2007 Моето Дете
Theme created by phpBBStyles.com | Themes Database
Translation by: Boby Dimitrov