Национален Форум
Вход Регистрирайте се Въпроси/Отговори Потребители Търсене Национален Форум


Превенция на изоставянето при раждане

 
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » Осиновяване. Приемното семейство. Деца лишени от родителски грижи.
Предишната тема :: Следващата тема  
Автор Съобщение
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3254

Пуснато на: Пон Сеп 22, 2008 12:22 pm Заглавие: Превенция на изоставянето при раждане Отговорете с цитат

Превенция на първичната форма на насилие към децата: изоставянето при раждане

1. Парламентарната асамблея е наясно, че изоставянето на деца, в частност – на новородени, винаги е съществувало и винаги ще го има. Винаги ще има майки в затруднено положение, които да смятат, че имат достатъчно основания да изоставят децата си при раждане (нежелана бременност, извънбрачно забременяване или забременяване в ранна възраст, живеене в бедност, наличие на ХИВ/СПИН заболяване, и др.). В миналото някои източноевропейски държави са прилагали политики, насочени към институционализирането на изоставени бебета, както и окуражаване на родителите, които изпитват затруднения, да оставят децата си на грижите на държавата; следи от тези политики могат да се открият в нагласите на обществото и на персонала в родилните отделения към болниците.
2. Въпреки всичко, Асамблеята е обезпокоена, тъй като днес, за съжаление, сме далеч от предотвратяване изоставянето на деца. Поради финансови затруднения, бедност и ХИВ/СПИН, в страните от централна и източна Европа продължава да има голям процент изоставяния на новородени – което се наблюдава и в страни от западна Европа, макар далеч не в същите мащаби.
3. Асамблеята отбелязва още, че данните по въпроса са малко. За да се вземат необходимите мерки, се налага проблемът първо да бъде прецизно остойностен, по-точно с разбивки на данните за изоставените бебета по пол. Също така се налага да бъде идентифициран с максимална точност профила на майката, която би изоставила детето си. В Западна Европа повечето случаи с изоставени деца вероятно ще бъдат причинени от много млади жени-майки, които нямат независим живот (дошли от чужбина, нелегални имигранти или проституиращи).
4. Асамблеята отбелязва, че осиновяването се е превърнало в търговска дейност и че недостигът на бебета за осиновяване в западна Европа само е влошило нещата. Осиновяването е силно свързано както с изоставянето, така и с трафика на деца. Неправителствените организации често негодуват срещу липсата на достатъчно информираност на майките в затруднено положение относно възможностите пред тях и относно факта, че тяхната уязвимост е манипулирана с цел те да бъдат убедени да изоставят новородените си деца.
5. Изоставянето на деца при раждането е сложен проблем, който засяга не само правата на майката, но и тези на детето и бащата. Невъзможно е в днешно време да се пренебрегват правата на децата и в частност - на правото на живот в семейна среда и правото на децата да узнаят произхода си; не по-малко трудно е да се пренебрегват и правата на бащите.
6. Асамблеята отбелязва, че в момента в Европа и по света ставаме свидетели на връщане на средновековната система за спорното изоставяне на деца в обществени институции, в които съществуват специални места за тази цел. В много случаи, изоставянето на деца се счита за престъпление, като според някои хора, системата за изоставяне на децата в обществени институции със специални места за тази цел подтиква към престъпление и снема отговорността на майките. Привържениците на тази система обаче смятат, че въвеждането й в обща употреба ще намали броя на абортите, детеубийствата, лошото отношение и изоставянето на бебета на публични места, което ще даде и възможност децата да бъдат осиновени.
7. Изоставянето на новородени деца, според Асамблеята, неминуемо повдига въпроса за достъпа на мъжете и жените, и особено мигрантите, до услуги и права, свързани със сексуалното и репродуктивно здраве. Дори в страните, където е разрешено доброволното прекъсване на бременността, извършването на аборт е свързано с безброй административни формалности, създаващи пречки пред много жени в затруднено положение.
8. Асамблеята твърдо отстоява позицията си за подкрепа на деинституционализацията на изоставени деца и дава приоритет на предоставянето на алтернативни и семеен тип грижи за деца. Също така, отстоява позицията за превес на националното осиновяване над международното.
9. Асамблеята призовава държавите-членки на Съвета към следното:
9.1. да поставят в центъра на семейните си политики един неприкосновен и отличителен принцип, а именно - уважение правата на децата и по-конкретно на правото им да живеят със своите семейства и да знаят какъв е техния произход, което е фундаментално човешко право и е критично за тяхното развитие;
9.2. да осигуряват подкрепа за бременните жени и младите майки и бащи чрез мерки, които включват медико-социално проследяване на бременността, защита от вируса на СПИН/ХИВ и предотвратяване предаването му от майката на детето, недопускане разделянето на майката и детето след раждането, както и следродилна здравна и социална подкрепа за майката, бащата и детето;
9.3. да имат предвид финансовото бреме, което раждането на дете създава за семействата или самотните майки;
9.4. да се признава пълното право на жените свободно да избират своята бременност, което означава законни и достъпни услуги и права, свързани със сексуалното и репродуктивно здраве;
9.5. да обърнат специално внимание на особено уязвимите групи млади момичета и жени, като напр. жени-мигранти, жени с вируса на ХИВ/СПИН и жени от малцинствата.
10. Държавите-членки се призовават да структурират една проактивна политика за превенция на изоставянето на новородени, която да:
10.1. да забранява всякакво подстрекаване или натиск, които се оказват върху майките от медицинския и парамедицинския персонал или правителствените структури, за да изоставят децата си;
10.2. да възпрепятства подхвърлянето на бебетата при изоставяне, което създава риск за живота им, като се предприемат подходящи мерки като напр. улесняване на достъпа (до болнични заведения);
10.3. да осъществява превенция на ранната и нежелана бременност чрез предоставянето на информация и сексуална култура за момичетата и момчетата, особено в училищата;
10.4. да осигурява за майките, най-вече тези от уязвимите групи, както и за бащите достатъчно информация относно всички възможности те да получат подкрепа, особено финансова, за да могат да се справят с допълнителните разходи по грижата за едно дете;
10.5. да съдейства за основаването и развиването на центрове за грижа и временно пребиваване за майки и техните деца.
11. Държавите-членки на Съвета на Европа трябва да настояват майките да разкриват своята самоличност, но в същото време трябва да се въведат и възможности за поверително раждане под закрила. Децата не бива да бъдат лишавани от правото да знаят какъв е техния произход и би трябвало да могат да се възползват от това свое право още преди да са навършили пълнолетие.
12. С цел противодействие на трафика на новородени, Асамблеята препоръчва регистрирането при раждане на всички деца да бъде задължение за всички родители и да бъде освободено от всякакви такси; такова регистриране може да бъде стимулирано чрез мерки като напр. изплащане на /еднократна/ помощ-премия при раждане на дете.
13. Асамблеята призовава страните-членки да въведат прозрачни процедури при предоставянето на новородени бебета за национално и международно осиновяване; на майките трябва да се дава достатъчно време за размисъл, като при възможност трябва да се търси и съгласието на бащата; прибягването до национално или международно осиновяване не бива да бъде пречка или забрана за детето да разбере истинския си произход.
14. И накрая, Асамблеята смята, че би било провал за всяка държава-членка на Съвета на Европа, която не възприеме политики, предоставящи на всяко дете, независимо от местоживеенето или произхода му, възможността за пълноценно и цялостно развитие. Всяка държава трябва да има задължението да гарантира пребиваването на всяко дете на сигурно място в семейството му, в приемно семейство или при осиновители; не бива нито едно дете без причина да бъде в ситуация на опасност, ако има условия за образование, здраве и общо социално развитие. Провалът в това отношение би бил позорен за конкретната страна от гледна точка на членството й в Съвета на Европа. Съветът на Европа като цяло трябва да се стреми да гарантира изпълнението на ангажиментите на всяка държава по отношение на децата и е необходимо да има периодична отчетност до Асамблеята относно изпълнението на задълженията на всяка държава-членка.
Резолюция 1624 от 2008 г.
ДАЗД



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3254

Пуснато на: Пет Яну 08, 2010 4:48 pm Заглавие: ПЛАН ЗА НАМАЛЯВАНЕ БРОЯ НА ДЕЦАТА В СПЕЦИАЛИЗИРАНИТЕ... Отговорете с цитат

ПЛАН ЗА НАМАЛЯВАНЕ БРОЯ НА ДЕЦАТА В СПЕЦИАЛИЗИРАНИТЕ ИНСТИТУЦИИ В БЪЛГАРИЯ

НЕОТЛОЖНИ МЕРКИ:
1. Укрепване на капацитета на отделите “Закрила на детето” /ОЗД/ в дирекции “Социално подпомагане” /ДСП/:
1.1 Разработване и въвеждане на длъжностни характеристики на служителите в отделите “Закрила на детето” в дирекции “Социално подпомагане”.
срок: 30 септември 2003 година
отговорен орган: Изпълнителен директор на Агенция за социално подпомагане
финансиране: не е необходимо допълнително финансиране от републиканския бюджет.
1.2. Привеждане числеността на персонала в отделите “Закрила на детето” в дирекции “Социално подпомагане” в съответствие с броя на децата, настанени в специализирани институции в съответните общини и в изпълнение на т.3.
срок: януари 2004 година
отговорен орган: министъра на финансите
Изпълнителен директор на Агенция за социално подпомагане
финансиране: републикански бюджет за 2004 година.
1.3. Обучение на социални работници от ОЗД в Националния обучителен център към Министерство на труда и социалната политика.
срок: януари 2004 г. и постоянен
отговорен орган: Министъра на труда и социалната политика
Председателя на Държавната агенция за закрила на детето
Изпълнителен директор на Агенция за социално подпомагане
финансиране: републикански бюджет за 2004 г.
2. Планиране на средства по проектобюджетите на заинтересованите министерства и ведомства за 2004 г. за приоритетно финансиране на политиката за закрила на детето.
срок: 10 септември 2003 г.
отговорен орган: Министъра на труда и социалната политика
Министъра на здравеопазването
Министъра на образованието и науката
Министъра на вътрешните работи
Министъра на финансите
Председателя на Държавната агенция за закрила на детето
Изпълнителен директор на Агенция за социално подпомагане
3. Изработване и внедряване на методични указания за превенция на изоставянето на ниво родилен дом от ОЗД.
срок за изработване: 30 октомври 2003 г.;
отговорен орган: Председателя на Държавната агенция за закрила на детето
срок за внедряване: 30 декември 2003;
отговорен орган: Министъра на здравеопазването,
Изпълнителен директор на Агенция за социално подпомагане
финансиране: републикански бюджет за 2003 г.
4. Оценка на специализираните институции за деца:
4.1. Създаване на междуведомствени комисии на областно ниво, с представители на Държавната агенция за закрила на детето, Агенцията за социално подпомагане / Регионални дирекции “Социално подпомагане”, Дирекции “Социално подпомагане”/, Районни центрове по здравеопазване, Регионални инспекторати на министерство на образованието и науката, общински администрации, които да извършат оценка по утвърдени критерии.
срок за утвърждаване на критерии: до 15октомври 2003 г.
финансиране: не е необходимо допълнително финансиране от републиканския бюджет
срок за сформиране и обучение на комисиите: по утвърден график
финансиране: не е необходимо допълнително финансиране от републиканския бюджет.
срок за оценка: до края на 2004 г.
финансиране: републикански бюджет 2004 г.
отговорен орган : Министъра на труда и социалната политика
Министъра на здравеопазването
Министъра на образованието и наука
Председателя на държавната агенция за закрила на детето
Изпълнителен директор на Агенция за социално подпомагане
4.2 Разработване и утвърждаване на механизъм за реформиране, преструктуриране или закриване на специализираните институции на базата на оценка, направена от междуведомствената комисия по т.4.1
срок: 31 декември 2003 г.
отговорен орган: Председателя на Държавната агенция за закрила на детето
Министъра на труда и социалната политика
Министъра на здравеопазването
Министъра на образованието и наука
Министъра на финансите
финансиране: не е необходимо допълнително финансиране от републиканския бюджет
5. Изработване на методология за индивидуална оценка на децата в специализираните институции – Дом за деца и младежи с умствена изостаналост; СУПЗ в пилотните общини по проект “Реформа за повишаване благосъстоянието на децата в България” BG 0005.04, програма ФАР, компонент “Техническа помощ”.
срок за изработване на методологията: 15 септември 2003 г.
отговорен орган: Председателя на Държавната агенция за закрила на детето
Министъра на труда и социалната политика
финансиране: не е необходимо допълнително финансиране от републиканския бюджет
5.1 В рамките на годишния профилактичен преглед или на прегледите при провеждане на диспансерно наблюдение да се преоценят уврежданията на децата, настанени в домовете за деца и младежи с умствена изостаналост.
срок: декември 2003 г.
отговорен орган: Министъра на здравеопазването
Изпълнителен директор на Агенция за социално подпомагане
финансиране: не е необходимо допълнително финансиране от републиканския
5.2. Извършване на оценката в пилотните общини по проект “Реформа за повишаване благосъстоянието на децата в България” BG 0005.04, програма ФАР, компонент “Техническа помощ”.
срок: 30 октомври 2003 г.
отговорен орган: Министъра на труда и социалната политика
Изпълнителен директор на Агенция за социално подпомагане
финансиране: не е необходимо допълнително финансиране от републиканския бюджет
6. Разработване и приемане на общински стратегии за развиване на социални услуги за деца и семейства в 28 областни центрове на базата на анализ на потребностите от социални услуги за деца. Изготвяне на планове за действие и финансово обезпечаване.
срок: 15 декември 2003 г.
отговорен орган: Министъра на труда и социалната политика
Изпълнителен директор на Агенция за социално подпомагане
Председателя на Държавната агенция за закрила на детето
Кметовете на общините в 28-те областни центрове
финансиране: не е необходимо допълнително финансиране от републиканския бюджет
7. Провеждане на преговори за осигуряване на средства за развитие на алтернативни услуги за деца и семейства по програми на Европейския съюз, Световна банка и други източници:
- обучение на работещите в Отделите за закрила на детето по прилагане на мерките за закрила на детето;
- обучение на персонала в специализираните институции за деца в съвременни методи на социална работа и предоставяне на социални услуги за деца;
- обучение на приемни семейства за отглеждане на деца в риск;
- създаване на алтернативни услуги – изграждане на различни типове центрове;
- създаване на отделна програма, по модела на програма “ Личен асистент “ за родители на деца с увреждания.
срок: декември 2003 г.
отговорен орган: Министъра на труда и социалната политика
Изпълнителен директор на Агенция за социално подпомагане
Председателя на Държавната агенция за закрила на детето
финансиране: не е необходимо допълнително финансиране от републиканския бюджет
8. Подготовка на Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни с цел налагането на мерки, свързани с настаняването на деца в специализирани институции по този закон, да става само по съдебен ред.
срок: септември 2003 г.
отговорен орган: Министъра на правосъдието
Централна комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни
Председателя на Държавната агенция за закрила на детето
финансиране: не е необходимо допълнително финансиране от републиканския бюджет
9. Обучение на съдии по прилагане на Закона за закрила на детето.
Срок: 2004 г.
Отговорен орган: Министъра на труда и социалната политика
Национален институт на правосъдието
Председателя на Държавната агенция за закрила на детето
Финансиране: републикански бюджет за 2004 г.
10. Обучение на персонала от специализираните институции за деца.
Срок: 2004 г.
Отговорен орган: Министъра на труда и социалната политика
Министъра на образованието и науката
Министъра на здравеопазването
Председателя на Държавната агенция за закрила на детето
Финансиране: републикански бюджет за 2004 г.
11. Етичният кодекс одобрен от Националния съвет за закрила на детето да стане част от длъжностните характеристики на работещите с деца.
срок: 31 октомври 2003 г.
отговорен орган: Министъра на труда и социалната политика
Министъра на здравеопазването
Министъра на образованието и наука
Министъра на вътрешните работи
Председателя на държавната агенция за закрила на детето
финансиране: не е необходимо допълнително финансиране от републиканския бюджет
12. Провеждане на кампания за повишаване на обществената информираност за реформа в грижите за деца.
срок: юни 2003 г.
отговорен орган:Министъра на труда и социалната политика
Председателя на Държавната агенция за закрила на детето
Изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане
финансиране: осигурен заем от Световната банка по проект “Реформа за повишаване благосъстоянието на децата в България”
Очаквани резултати:
• Индивидуален подход към всяко дете, нуждаещо се от закрила.
• Регулиране и стесняване на входа към специализираните институции за деца: намаляване броя на децата, постъпващи в институциите.
• Регулиране и разширяване на изхода от специализираните институции за деца: увеличаване броя на децата, напускащи институциите.
• Изработване на индивидуални планове за всяко дете, настанено в специализирана институция и подобряване качеството на грижа.
• Създаване на условия за развиване на мрежа от алтернативни услуги, предоставяни в общността. Създаване на работни места.
• Изграждане и повишаване капацитета на социалните работници от ОЗД в Дирекция “Социално подпомагане”.
• Повишаване на обществената информираност за реформата в грижите за деца, ориентирана към намаляване броя на децата в специализирани институции и развитие на алтернативни услуги за деца, базирани в общността.
• Реформиране на специализираните институции за деца и чувствително повишаване на качеството на грижа в тях.



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:   
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » Осиновяване. Приемното семейство. Деца лишени от родителски грижи. Часовете са според зоната GMT
Страница 1 от 1

 
Идете на:  
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


Google
 
Powered by moetodete.com © 2006- 2007 Моето Дете
Theme created by phpBBStyles.com | Themes Database
Translation by: Boby Dimitrov