Национален Форум
Вход Регистрирайте се Въпроси/Отговори Потребители Търсене Национален Форум


Дали моето дете има нарушение на говора? Чува ли моето дете?

 
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » Проблеми, отглеждане, развитие и възпитание на децата от ранна/яслена детска възраст: 1-3 г.
Предишната тема :: Следващата тема  
Автор Съобщение
Мариана
Site Admin- Педагог


Регистриран на: 02 Яну 2007
Мнения: 3257

Пуснато на: Пет Фев 08, 2008 4:01 pm Заглавие: Дали моето дете има нарушение на говора? Чува ли моето дете? Отговорете с цитат

Дали моето дете има нарушение на говора?

Най-бързият, макар и не най-сигурен начин да разберете това е като си отговорите на следните въпроси:
* Избягва ли да говори детето ви?
* Напряга ли се (изнервя ли се, фрустрира ли се) вашето дете, когато срещне затруднение в изказа си?
* Когато детето ви говори, вие ли сте единствените, които го разбирате?
* Затруднява ли се детето ви да следва устни инструкции?
* Среща ли детето ви затруднения с четене и писане (ако е ученик начален етап) ?
Ако имате някакви съмнения и поне два от отговорите на тези въпроси са "да", свържете се с професионалист, за да се консултирате и да предприемете своевременни мерки!
За повече информация: http://www.speech-center.hit.bg

В какъв случай трябва да се обърнем към логопед?

Консултация с логопед е необходима, ако:
Нашето дете е вече на 2,5-3 год. и не може да говори.
В предучилищна възраст при нашето дете се забелязват следните прояви:
♦ не се ориентира в посоките ляво-дясно, горе-долу;
♦ не познава цветовете;
♦ не може да брои в прав и обратен ред до 10;
♦ не може самостоятелно да се облича, има дискоординация на движенията;
♦ не може да произнася правилно, пропуска или заменя звуковете: к-г, т-д, ф-в, с-з-ц, ш-ж-ч, р-л;
♦ детето говори като бебе, често заменя, пропуска звукове и срички, не довършва думите, неправилно ги подрежда в изречението;
♦ гласът на детето звучи носово, без затова да има ясно установена причина (хрема, алергия, трета сливица);
♦ детето заеква, говори твърде бързо или твърде бавно и е трудно да се общува с него.

В начална училищна възраст нашето дете има проблеми с:
♦ писането – заменя сходни букви (о-а, ъ-ч, в-д и др.); заменя сходни звукове (п-б, з-ж, ц-ч, с-з);
- пропуска, добавя или размества букви и срички, пише разделно части на една дума, слива съседни думи, не спазва редовете.
♦ четенето – чете бавно (3-10 пъти по-бавно от скоростта на нормалния читател), чете побуквено, заменя сходни звукове (с-ш, т-д, ц-ч), заменя сходни букви (п-н-и, з-в), пропуска и добавя звукове и срички, често губи мястото на четене, нарушено е разбирането.
♦ смятането – (математиката) – трудно чете числата и разбира математическите знаци и термини
- среща трудности при решаване на устни и текстови задачи.
Горепосоченото далеч не изчерпва многообразието на езиково-говорните нарушения. По-важното е да се види, да се разбере, че има проблем, той да се приеме от родителите и учителя и да се потърси навреме логопедична помощ. Консултацията с логопед може да бъде извършена и по препоръка на лекар (педиатър, невролог, специалист УНГ, офталмолог и др.), от психолог и специален педагог. Не е необходимо обезателно да имате направление от специалист, за да се консултирате с логопед.

Чува ли моето дете?

Вие също можете да направите много, така че всяко едно смущение на слуха у Вашето дете да бъде открито своевременно, и евентуално лекувано. Чрез добро наблюдение и вслушване в детето си имате възможността да забележите евентуалните ограничения в способността му за чуване. Искаме да Ви препоръчаме да отговаряте редовно на посочените въпроси. Имайте предвид, че една единствена впечетляваща реакция не означава още наличие на слухово увреждане. При съмнение от Ваша страна или от страна на Вашия семеен (детски) лекар потърсете незабавно консултация от специалист по уши-нос-гърло.
Месец-месец и половина:
1. Показва ли Вашето дете променено поведение (напр. плач, смях, отваряне и затваряне на очите), ако се сблъска с внезапно появяващи се шумове?
2. Реагира ли Вашето дете на музика или на думи от страна на родителите?
3. Заслушва ли се Вашето дете при щракване с пръсти и/или шумолене с шумоляща хартия на около 20 см. разстояние от ухото?
4. Търси ли Вашето дете с движения на очите произхода на близки шумове?
5. Започва ли Вашето дете при случай да гука?

Трети-четвърти месец:
1. Обръща ли Вашето дете глава в посока на източника на звука?
2. Чули ли сте Вашето дете от време на време да се смее?
3. Събужда ли се Вашето дете в полусън, когато някой влиза в стаята или пристъпва към креватчето?
4. Опитва ли се Вашето дете да говори с Вас на своя си "бебешки език"?
5. Показва ли лицето на Вашето дете реакции в отговор на думи, но без да Ви вижда?

Шести-седми месец:
1. Реагира ли Вашето дете на музика от радио, телевизиия и т.н.?
2. Бърбори ли с няколко разбираеми звуции Вашето дете и намира ли някакви думи с повече от 1 сричка?
3. Използува ли Вашето дете гласа си за да привлече внииманието върху себе си?
4. Показва ли Вашето дете ясно неспокойство при среща на непознати шумове?
5. Забелязва ли Вашето дете разговорите между други лица?
6. Реагира ли Вашето дете на шумове извън стаята, в която се намира в момента?

Десети-дванадесети месец:
1. Разбира ли Вашето дете изказаните забрани? (напр. Не-не!, Стой! и т.н.)
2. Следва ли Вашето дете подканата да извърши нещо?
3. Реагира ли вашето дете на музика, търсейки източника на звука?
4. Реагира ли детето Ви, ако на метър от него се шепти?
5. Говори ли Вашето дете разбираемо две или повече думи?
6. Възпира ли Вашето дете своите бъбриви монолози като израз на доволство, ако се намира само в стаята?

Втора година:
1. Следва ли Вашето дете една шептяща или тихо изговорена подкана да покаже част от тялото (напр. нос, очи, крак и т.н.)?
2. Реагира ли Вашето дете правилно на шептяща подкана до ухото да повтори една дума, да вземе една играчка и т.н.?
3. Разпознава ли Вашето дете познати шумове? (напр. колата на татко, самолет, животински звуци и т.н.)
4. Може ли Вашето дете вече на свой „език" да „разговаря" с другите деца?
5. Чува ли Вашето дете бръмченето на комарите?

Четвърта година:
1. Погрешно ли разбира Вашето дете нареждания, ако не може да види устата на говорещият?
2. Имате ли впечатлението, че Вашето дете разбира трудно нормално изговорените думи и загубва своята концентрация при слушане?
3. Изключено ли е вашето дете от другите деца при игра, поради факта че не достатъчно се включва говоримо в тях?
4. Трудно ли намира контакт Вашето дете с други деца при игра, предпочитайки да играе само?
д-р Петър Руев, специалист по ушно-носно-гърлени болести и слухопротезиране
6000 Стара Загора
ул. К.Ганчев No 51, ап. 5
дом.тел.: 042/ 2 77 21
GSM: 088 81 73 97
E-MAIL: prouev@hotmail.com



_________________
Добре дошли в НФ "Моето дете": Сайт за настоящи и бъдещи родители, всичко за развитието и възпитанието на детето от 0 до 18г. www.moetodete.com
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
elina
Потребител


Регистриран на: 03 Ное 2007
Мнения: 42

Пуснато на: Чет Апр 03, 2008 1:48 pm Заглавие: Дали моето дете има нарушение на говора? Чува ли моето дете? Отговорете с цитат

Ако имате съмнения за слуха на детето, скъпи майки,единственото място е ИСУЛ.


Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Покажи мнения от преди:   
Създайте нова тема   Напишете отговор    Национален Форум "Моето дете"от 0 до 18 г. www.moetodete.com Форуми » Проблеми, отглеждане, развитие и възпитание на децата от ранна/яслена детска възраст: 1-3 г. Часовете са според зоната GMT
Страница 1 от 1

 
Идете на:  
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


Google
 
Powered by moetodete.com © 2006- 2007 Моето Дете
Theme created by phpBBStyles.com | Themes Database
Translation by: Boby Dimitrov